19 september 2015

Laminaat van Kader Abdolah

Wij houden van bijzondere dingen in ons huis. Ooit had ik bedacht dat je van allemaal verschillende kleuren laminaat een leuke vloer kon maken. Ik wist ook dat veel mensen wat laminaat over hebben van het leggen van hun vloer. Ze bewaren het om ooit eens een beschadigde plank te kunnen vervangen, en doen dat vervolgens nooit, hetzij omdat er geen plank beschadigt, hetzij omdat het nog best lastig is om een plank uit je kliklaminaatvloer te vervangen. Hoe dan ook, het ligt vaak ergens te verstoffen.

Dus ik maakte een berichtje met een oproep voor restjes laminaat. Ik prikte het op fysieke en digitale borden om me heen en kreeg verschillende reacties. Ik sleepte met dozen laminaat en kwam erachter dat het best wel zwaar spul is. Dat heb je niet zo door als je met het wagentje van 'de' Gamma naar je geparkeerde auto rijdt, maar wel als je door Den Haag fietst met anderhalf pakket laminaat van een aardige collega.

Ik kreeg ook een reactie van meneer Abdolah die bij ons om de hoek woonde. Ik sprak met hem af, belde bij hem aan, en wat ik in mijn hoofd had afgedaan als 'natuurlijk niet' bleek gewoon wel waar te zijn: het was Kader Abdolah, dé Kader Abdolah. Of ik maar even mee wilde lopen naar zijn schuurtje. In mijn hoofd woedde direct een felle discussie over de vraag of hij het vervelend zou vinden als ik zou zeggen dat ik hem een goed schrijver vind, of ik het kon maken om hem te vragen het laminaat te signeren. Ik heb het allebei niet gedurfd. Ik ben achter hem aan gelopen en heb 'dankuwel' gestameld toen hij me het pak laminaat gaf. Ik vind het nog steeds jammer.

Ik had al best wel wat vierkante meters bij elkaar verzameld toen ik toch maar eens ging kijken of het wel allemaal in elkaar pastte. Meneer Money Wenkbrauw had me al gewaarschuwd, dat dat wel eens tegen kon vallen. En helaas: het viel tegen. Het klikte helemaal niet tussen die verschillende planken. Mijn plan van een bijna-gratis supergave vloer viel in duigen.

We hebben uiteindelijk wel een vloer gelegd van verschillende kleuren laminaat, en die is gaaf geworden. Maar tot onze verbazing klikte zelfs niet al het laminaat van hetzelfde merk (gamma), van dezelfde lijn (basic) in elkaar. We konden uiteindelijk maar de helft van de kleuren gebruiken en de rest hebben we teruggebracht (wees gewaarschuwd als je dit ook wil proberen).
We hebben het laminaat allemaal moeten kopen, maar het was toch een relatief goedkope vloer omdat we geen duur designlaminaat hebben gekocht, maar bijna het goedkoopste laminaat dat we konden vinden. En we zijn erg blij met het 'design'.
Dus als je een nieuwe vloer wil of moet en je wil hem net wat anders dan standaard maken, denk dan eens aan combineren in plaats van aan de duurdere exclusieve merken. Je kunt natuurlijk ook minder kleuren combineren of een vast patroon kiezen als je het wat rustiger of strakker wil hebben.

Geen nieuwe vloer leggen is nog altijd het goedkoopst natuurlijk, maar was in dit geval geen optie. De vloerbedekking die er lag was geen goede combi met de huisstofmijtallergie van Meneer Money Wenkbrauw.

8 opmerkingen:

  1. Ik hou ervan!!
    Heb ooit een idee gezien over puzzelen met tapijttegels. Ook leuk. Als je tegen tapijt kan uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat is wel even jammer dat niet al het laminaat in elkaar past! Ik denk dat voor heel veel mensen een uitkomst zou zijn, ik vind je idee origineel om verschillende soorten te combineren je zou ook bij een outlet verschillend soorten op de kop kunnen tikken, uiteraard eerst passen of het op elkaar aansluit! Vaak hebben die ook een voorbeeld staan dus dat moet te doen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is leuk om een artikel gewijd aan dit belangrijke onderwerp te zien. Bedankt voor het delen.
    laminaat vloeren

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi ik zou hem het hemd van het lijf hebben gevraagd. Maar heeft meneer Abdolah het resultaat nog mogen zien? Allicht zou het de schrijver nog kunnen inspireren tot een columnbijdrage o.i.d. Ik vraag me af hoe hij laminaat leggen ziet en of dat hem nog tot schrijven zou kunnen aansporen. In de alledaagsheid van een vloer schuilt naar mijn idee een wereld van vertellingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen