21 september 2015

Geplakt


M'n bandje is geplakt. Met veel hulp van Meneer Money Wenkbrauw. Ik krijg de buitenband er nooit op of af, niet sterk genoeg voor. En ik ben ook al geen held in het vinden van het gaatje. Dus terwijl ik een teiltje vul om de band in onder te kunnen duwen, vindt Meneer MW het gaatje met hulp van een sponsje. Voel ik me vervolgens behoorlijk clumsy als ik met het teiltje aan kom lopen. Hij is zo lief me niet uit te lachen.

Het belangrijkste is het resultaat: een harde band en twee beetje-pittig-maar-heerlijke fietstochtjes vandaag. Ben ik blij mee (kon ik wel gebruiken, want ik heb wel eens leukere werkdagen gehad.) Scheelt vandaag zes euro zestig.

Ik bedacht vandaag nog even dat het misschien slim was om een reservebinnenband klaar te hebben liggen om sneller weer te kunnen fietsen bij een volgend lek (en dan kan ik plakken wanneer het me uitkomt) maar het grootste euvel is toch het lichten en er weer op zetten van de band en voor een nieuwe band moet het hele wiel eruit. Ook niet makkelijk, dus dit is niet het goede idee. Nog even broeden hoe ik op een relaxte manier kan voorkomen dat een volgend lek me weer ruim 15 euro kost.

6 opmerkingen:

  1. Maar hoe vaak rijd je echt lek? Ik gemiddeld 1x in de x jaar (laatste 15 jaar niet) Ik kan me niet herinneren wanneer mijn laatste lekke band geweest is. Zeg 1x per 30.000 km of minder vaak. Ik heb geen bijzondere binnenbanden, ik reken het banden plakken dus gewoon mee in het onderhoudspotje voor vervoer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan jij 30.000km op een band fietsen?! De mijne zijn na 6000-8000km volledig kaal.

      Verwijderen
    2. Dat zeg ik ook niet, (mijn fiets is dan al wel een keer gejat :-) ) maar nieuwe banden zitten in het onderhoudsbudget, en het plakken dus ook.

      Verwijderen
  2. Goed bezig! Misschien kan je een fiets met derailleur overwegen, dan heb je het wiel er in een wip uit. Ik neem op mijn fietstochten altijd een reserveband mee, in geval van nood heb ik hooguit een kwartier vertraging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat de band weer hersteld is en dat je zo'n handige man hebt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is de derde keer dit jaar dat ik een lekke band heb. Ik kan de trein of laten plakken prima betalen, maar wil het graag zo goedkoop mogelijk doen en dan liefst ook nog een beetje relaxed.
    Mijn fietsje heeft een derailleur, maar ik weet niet hoe dat helpt. Bedoel je 'snelspanner' Rentenier? (Voorlopig is een nieuwe fiets niet 'efficient en doelmatig' maar ben wel benieuwd of ik een eigenschap van de derailleur mis.)

    BeantwoordenVerwijderen