7 september 2015

Bespiegeling over Mevrouw Money Wenkbrauw

Net als een aantal collega-bloggers heb ik recent een mijlpaal behaald: Zes maanden Mevrouw Money Wenkbrauw. Tijd voor een bespiegeling. Welk verschil heeft dat gemaakt?

Ik heb daarvoor uitgezocht wat mijn bespaarcentage van 2014 was. Dat was even grasduinen in mijn oude digitale afschriften, maar het is gelukt. Mijn bespaarcentage van 2014, dus toen ik nog geen besef had van Mister Money Mustache, was 35%. Niet eens zo slecht, vind ik.
Als ik op dat niveau had doorgespaard en mijn spaargeld had belegd (dat laatste is niet heel waarschijnlijk, maar even hypothetisch voor de vergelijkbaarheid), had ik na 25 jaar met pensioen gekund volgens MMM.

Inmiddels zit ik op een bespaarcentage van 52% (gemiddeld) en kan ik -volgens MMM- over 16 jaar met pensioen.
Dat is een mooie winst van bijna tien jaar.

In het dagelijks leven is het grootste verschil dat ik voortaan standaard op de fiets naar mijn werk ga, met gesmeerde boterhammetjes in mijn tas voor de lunch. Verder is het bijvoorbeeld een sport geworden om goedkoop boodschappen te doen (in ieder geval goedkoper dan voorheen).
Een ander groot verschil is dat ik ben gaan beleggen. Ik laat, zoals Mister Money Mustache het noemt, mijn geld voor me werken.


Maar het belangrijkste verschil is bewustzijn. Nog veel meer dan voorheen ben ik me bewust van de langetermijneffecten van mijn keuzes.  En ik weet nu: je hoeft niet tot je pensioengerechtigde leeftijd te werken als je voldoende geld opzij kunt zetten. Ik had daar nooit zo over nagedacht. Werken tot je 65e (inmiddels 71e), elke maand je geld verdienen, hoorde er gewoon bij, net zoals je naar school gaat vanaf je vierde. Sparen was voor grotere uitgaven, een buffer, noodgevallen of een keer iets leuks.
Wat een eye-opener dat het ook anders kan. Het gaat niet vanzelf, maar dat hoeft ook niet.

5 opmerkingen:

  1. Fijn dat het zo goed voor jullie werkt :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je maar niet vergeet ook nu van het leven te genieten. Niemand weet hoe oud hij/zij wordt.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je mijlpaal :) Wij zijn zelf onlangs in een ander land 'opnieuw' begonnen maar het besef dat je zonder al die dingen kan die de maatschappij je opdringt, is wat mij betreft alleen maar bevrijdend. Elke keer dat ik zonder iets kan is dat niet nog meer afzien, maar nog meer vrijheid. Om te doen wat we écht willen. Heerlijk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om die veranderingen in jezelf en je leven zo te lezen. Een blog is een prachtige manier om dit te verankeren in je leven! Zeker dat fietsen naar je werk vind ik slim. Gezond en goedkoop : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je mijlpaal! En fietsen naar je werk lijkt me ook wel net zo gezond, naast goedkoop!

    BeantwoordenVerwijderen