27 september 2015

Betalingsherinnering

Ik kreeg per mail een betalingsherinnering van KPN. De automatische incasso was mislukt dus of ik het bedrag maar zo snel mogelijk handmatig over wilde maken. Mevrouw Money Wenkbrauw roomt haar betaalrekening vrij strak af dus wat dat betreft zou het kunnen dat een automatische incasso mislukt. Hè bah, ik heb een hekel aan te laat betalen. Het kost vaak geld en het voelt slordig en gierig. Maar ik ben geen klant bij KPN.

Een korte zoekactie op de site van KPN maakte duidelijk dat recent veel mensen een dergelijke phishingmail uit naam van KPN hebben ontvangen. Ik vind dat echt naar, zoals vrijwel alle vormen van criminaliteit. Het zijn niet jouw spullen, het is niet jouw geld, blijf er gewoon af. En wat ik ook niet snap: deze mensen kunnen best wat, waarom doen ze niet iets legaals? De mail was in behoorlijk Nederlands geschreven, ze halen ergens die e-mailadressen vandaan en zetten een soort automatiseringsproces op het versturen van die mails. Op de één of andere manier zijn ze door mijn spam-filter gekomen. Misschien geen rocket-science, maar je moet er íets voor kunnen. Als ze die vaardigheden nou eens in zouden zetten om op een eerlijke manier hun geld te verdienen.

Ik heb uiteraard niets betaald en de mail direct gemarkeerd als ongewenst. Ik vraag me af hoeveel last het bedrijf hiervan heeft. Ze moeten ongetwijfeld een hoop vragen beantwoorden van bezorgde klanten, en misschien zijn er ook wel mensen die hun echte betalingsherinnering niet (willen) herkennen als echt en deze ook maar meteen weggooien zonder te betalen. Dus ook vervelend voor het bedrijf.

Ik twijfel nog of ik het op facebook en twitter zet. Voor je het weet, zwerft zo'n bericht jaren rond en kom je het te pas en te onpas tegen. Ik bel wel m'n ouders even. Ik denk dat ze het zelf wel door zouden hebben, maar een belletje kan geen kwaad.

4 opmerkingen:

  1. Zulke dingen zijn echt naar :( Mijn ouders zitten wel bij KPN, ik zal het doorgeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt vervelend dat mensen dat doen. Goed bedoelende mensen worden zo makkelijk opgelicht, maar betalen wordt ook steeds ingewikkelder als bedrijven niet meer van die digitale facturen kunnen sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg ook wel eens van die rare mailtjes! Wat zijn dat toch voor rare mensen die ze verzinnen?!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen