17 september 2015

Leaf

Mister Money Mustache schreef afgelopen week dat het voor een twee-auto-huishouden een goede tijd is om één van de benzine-auto's in te ruilen voor een Nissan Leaf. In Amerika komen deze volledig elektrische auto's nu goedkoop op de tweedehands markt, omdat de standaard-leaseprogramma's waar ze in opgenomen waren nu aflopen.

Ik heb het stuk niet helemaal gelezen. Ik zag wel wat staan over hoe prima de auto rijdt en hoe verschrikkelijk hard hij optrekt. Klopt, ik weet uit eigen ervaring -op de bijrijdersstoel- dat je elke benzineslurper, hoe opgeklust ook, eruit trekt bij het stoplicht.

Meneer Money Wenkbrauw heeft namelijk een tijdje een Nissan Leaf gereden. Het rijdt prima. En eigenlijk hebben we nooit echt problemen gehad met de maximale afstand die je kunt rijden op 'een tank'. Het vraagt iets meer planning, maar nu het netwerk van snellaadstations (via fastned) steeds dichter wordt, wordt dat plannen ook steeds makkelijker.
Het voelde echt goed om in elektrische auto te rijden. Ik weet dat niet alle elektriciteit duurzaam wordt opgewekt, maar het wordt wel steeds meer, en dat kun je van benzine (of diesel) niet zeggen. En hoewel we zelf inmiddels ook weer een benzine-autootje rijden (de Leaf reden we via een vorige baan van Meneer) vind ik benzine-auto's sindsdien vies en zou ik me dolgraag weer een elektrische auto laten rijden (ik rijd zelf alleen fiets).

Een beetje tegen beter weten in -Nederland is geen Amerika- stuurde ik Meneer het internet op. De goedkoopste Leaf die hij kon vinden, kost 13.500 euro. Op zich een goede prijs, maar dat verdienen we de komende tien jaar niet terug ondanks dat je voor een elektriciteitskilometer een stuk minder betaalt dan voor een benzinekilometer. Tot het voor ons qua geld rendabel is, gaan we gewoon zo veel mogelijk op de fiets. Dat is sowieso goedkoper (maar dan moet je geen lekke band hebben).

3 opmerkingen:

  1. Het woord leaf betekent in het Fries: lief. Als een product lief is, heeft het op mij toch wel een bijzondere aantrekkingskracht ;-) Hoewel ik mij dan steeds afvraag waarom men vindt dat het lief is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt goed zeg zo'n electrische auto. Voor ons zou het alleen ook niet financieel gunstig zijn denk ik. Wel jammer!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen