2 september 2015

MMW-acties en (be)spaarcentage 6

Augustus 2015 was mijn zesde maand als Mevrouw Money Wenkbrauw.

Bespaarcentage (voor pensioen, inclusief vakantie-uitkering):

Dieptepunt 201419%
Mrt-1547%
Apr-1552%
Mei-1551%
Jun-1551%
Jul-1551%
Aug-1560%

Alle percentages zijn inclusief de vakantie-uitkering (alle maanden aangepast met het gespaarde vakantiegeld gedeeld door 12, zowel bij inkomen als bij besparing).

Een flinke stijging. Na de daling van juli ben ik deze maand streng voor mezelf geweest. Bovendien kwam het toevallig zo uit: geen verjaardagscadeautjes en ik kon nog net reizen met het saldo op mijn chipknip dat ik er eerder op gestort had. Ik denk niet dat die 60% structureel wordt. Zou wel mooi zijn en strikt genomen moet het kunnen, maar zo goed ben ik nog niet.

Ik ben deze maand begonnen met beleggen. Er volgde een zwarte maandag, maar hoewel ik er even zenuwachtig van werd deed het me verrassend weinig. Ik heb niet eens gekeken wat het effect op mijn beleggingen was. Het is voor de lange termijn dus incidenten doen er niet toe. Ik ben vooral heel blij dat ik ben begonnen met beleggen (al had het misschien beter gekund). Met sparen bereik ik mijn doel zeker niet, met beleggen is de kans een stuk groter.

Hieronder volgt een update van mijn (/onze) acties sinds de kennismaking met 3M.

  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0).
  2. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen.
  3. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  4. Een beleggingsrekening aangevraagd én er geld op gestort.
  5. Cola-consumptie gereduceerd, meer water gedronken.
  6. Minder uit eten, minder geborreld. Dat lukt niet met dit mooie weer, wel vaker een pilsje gedronken ipv wijn.
  7. Extra inkomsten gegenereerd (In aug niets ingewisseld, wel redelijk wat clix gespaard. Ik had Euroclix* in kunnen wisselen, maar ik wacht even tot ik voldoende heb voor een betere inwisselkoers.)
  8. Pensioenregelingen gecheckt.
  9. Meer vegetarisch gegeten.
  10. Minder uitgegeven aan boodschappen.
  11. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  12. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  13. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels veranderd in: zo snel mogelijk alles aflossen.
  14. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds weinig tot niets opleveren, maar er komen wel meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
  15. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  16. Schoonmaakster voor 50% opgezegd.
  17. Zegeltjes sparen.
  18. Vakantiegeld op mijn spaarrekening gezet.
  19. Zuinig met energie. Quooker uitgezet
  20. Nieuwe batterij in plaats van een nieuwe telefoon gekocht.
  21. Allergoedkoopste laptop gekocht en pas op het moment dat het echt noodzakelijk was.
  22. De design-radiator die we al heel lang wilden via marktplaats gekocht in plaats van nieuw. (We hadden een extra radiator nodig.)
  23. Een kinderboekenkastje gemaakt van afvalhout in plaats van nieuw materiaal.

Wat heb ik (nog steeds) niet gedaan:

  1. Verhuisd naar een goedkoper huis (ga ik ook voorlopig niet doen).
  2. Meer gaan werken (ga ik ook voorlopig niet doen).
  3. Beleggen
  4. Loterij opgezegd

*Voor aanmeldingen bij Euroclix via deze link krijg ik een bonus.

1 opmerking:

  1. Ha! sinds vorige week ben ik ook aan het beleggen, nav jouw blog en die van MMM. Wel spannend want ik zat na een paar dagen zo`n 40 euro onder wat ik ingelegd had.. wel spannend, inmiddels staat het weer redelijk gelijk met het bedrag waarvoor ik ze heb gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen