3 oktober 2018

Leuke weetjes over de beursvloer

Gisteren zat ik wat te surfen op zoek naar meer kennis over de beurs en aandelen. Niet om direct toepasbare kennis op te doen. Ik hoef niet alles te doorgronden, heb ik me laatst gerealiseerd. Maar wel om wat meer feeling te krijgen.

Ik kwam een paar dingen tegen die ik leuk vond:

Open outcry

De beurs had z'n eigen taal: open outcry. Kijk, dan heb je mij, taalliefhebber, bij de kladden. Is sowieso wel een leuk weetje toch? Kan ik tijdens een borrel misschien nog wel een keer de blits mee maken. Tijdens een beurscafé 20 pilsjes bestellen door met twee vingers op mijn voorhoofd te wijzen. Al loop ik dan het risico dat ik het verkeerd doe of verkeerd begrepen word en een pilsje naar m'n hoofd gestreept krijg.
Overigens wordt de taal nog gebruikt. Voor wie meer wil weten, de site tradingpithistory wordt nog bijgehouden en staat volgens mij boordevol weetjes. Is wel in het Engels, maar als je daar last van hebt: zoals Min of meer al schreef: Lang leve Google translate.

Van der Buerse

Nog een taalliefhebberdingetje. Het woord 'beurs' komt misschien wel van meneer Van der Buerse. Die had ik niet aan zien komen. Meneer en ik maken vaak flauwe grapjes in de trant van: "Meneer Mobiel, de uitvinder van de mobiele telefoon." In dit geval zou het dus echt zo zijn. Ik had een link verwacht met beurs in de betekenis van geldbuidel, portemonnee omdat er toch een hoop geld omgaat op de beurs.

Docu

Deze documentaire over het einde van de beursvloer vond ik ook echt leuk. En dat ging niet eens om de mannen in rare jasjes. Vooral van het eerste kwartier heb ik wat opgestoken over hoe dat nou vroeger ging. Ook verder past de documentaire verrassend goed in het kader van dit blog. Het gaat over werken met passie of minder werken om tijd te maken voor een andere passie, kunst in dit geval. Twee mooie quotes: "Ook als ik het gratis moest doen, zou ik hier morgen staan." en "Mijn inkomsten lopen terug, maar met een kwart kan ik ook tevreden zijn."
Ik moest even lachen toen ik iets hoorde als: "Nee, ik ben voor jou! Hij is eerst, dan ben ik en dan pas jij." Ik moest denken aan Slager ik wacht tot ik een ons weeg van Kinderen voor Kinderen.

Ik heb hem op snelheid 1,25 gekeken. Ik vond het een leerzaam en vermakelijk half uur.

1 opmerking:

  1. Leuk he om zo in een geschiedenis te duiken. Ik doe dat wel vaker,ik vind dat leuk, en nuttiger dan de meeste tv programma's.

    BeantwoordenVerwijderen