15 december 2019

Balans

We zoeken een beetje naar de balans de laatste tijd. Hoe hard willen we nu bezuinigen en investeren? Hoe hard willen we bezuinigen op dingen die we leuk vinden? Je moet er wat voor over hebben om financieel onafhankelijk te worden, maar hoeveel?

Vlagen

Ons enthousiasme gaat met vlagen. Dat is logisch en vind ik ook wel prima. Ik ben alleen even aan het zoeken of we onszelf, nu we het even niet zo leuk vinden om te bezuinigen, streng toe moeten spreken of de teugels moeten laten vieren.

Flauwekul

Eigenlijk is het natuurlijk heel duidelijk. We hebben de teugels dit jaar al behoorlijk laten vieren dus nu even geen flauwekul meer. Vooral genieten van de dingen die niet zoveel geld kosten. Ik heb mezelf overtuigd, maar helemaal enthousiast ben ik nog niet. Ik heb wel eens gehoord dat het dan moet visualiseren waar je het voor doet. Kom dus even mee in mijn gedachten:

Als ik financieel onafhankelijk ben

Buiten is het koud. In huis is het lekker warm. Ik heb tijd om een boekje te lezen, want ik hoef pas morgen m'n koffer in te pakken voor onze duikvakantie. Ik weet gedeeltelijk al wat ik mee ga nemen; ik heb een leuk nieuw setje zomerkleren gekocht.
Ik neem er een glas wijn bij. Als we terugkomen van het duiken, werk ik waarschijnlijk een paar dagen een ochtend voor mijn huidige werkgever. Zij verwacht een drukke periode en ik heb aangegeven wel zin te hebben om een beetje te werken. Niet de hele week en niet de hele dag, dan heb ik die week ook nog dagen en tijd over voor familie, vrienden, lezen, schrijven, wat vrijwilligerswerk.
Ik schenk een glas in en nestel me in mijn stoel bij de haard. Straks bestellen we eten bij die goede traiteur.

Niet slecht

Verdraaid! Het werkt! Als ik dit heel oppervlakkig doe, dan val ik mezelf al snel in de rede; dan baal ik zodra ik 'duikvakantie' heb gedacht (leuk vooruitzicht, maar dat wil ik nu, dreint mijn hoofd dan als een peuter). Maar al schrijvende realiseer ik me dat ik het nog niet zo slecht heb. Dat ik een groot deel van wat ik hierboven beschrijf al heb. De duikvakantie zit er even niet in, maar dat wil ik straks ook niet continu. En ja, ik vind het de laatste tijd af en toe jammer dat ik van mezelf geen nieuwe kleren mag kopen, maar ik heb eigenlijk een heel leuke trui aan vandaag. En ja, ik moet maandag, dinsdag en woensdag de hele dag werken. Maar daarna ben ik vrij.

Dit is misschien niet helemaal hoe dat visualiseren hoort te werken, maar dat maakt me nu even niet uit. Ik ga dat glas pakken en m'n boek. Ik maak een vuurtje. De traiteur komt niet, maar er ligt heerlijk en makkelijk eten in de koelkast.






2 opmerkingen:

  1. De golfbewegingen in motivatie en vasthouden aan minder is herkenbaar. Toen Natas een paar jaar geleden van baan veranderde en we samen een financieel stapje maakte hebben we ook even de teugels gevierd. Maar na een jaar vond ik het weer te ver doorschieten en zat ik weer meer op de boekhouding door aan de doelen te denken. Die afwisseling en weer terug kunnen naar je doelen geeft ook weer een lekkere prikkel en hervond ik ook weer te kijken naar de kleine dingen en er van te genieten.

    Wat ik nog wel het gaafste vind van de hele reis of doel naar FO is de weg er naar toe wat je bewuster laat leven, je creatief maakt en als mens in beweging blijft. Dat is eigenlijk het kado zelfs als de pot goud later niet komt. Niets verloren onderweg, alleen maar en rijker leven gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een fijn besef eigenlijk, dat je bedenkt dat je het eigenlijk al heel goed hebt : )

    BeantwoordenVerwijderen