4 december 2015

Bespaarcentage 9

Ik heb de excelsheet waarmee ik mijn Bespaarcentage bereken aangepast. Ik vond dat ik te veel handmatig moest berekenen. Het werd steeds ingewikkelder. Eenmalige extra's bij mijn salaris spreid ik namelijk uit over het hele kalenderjaar, aan de salariskant én aan de besparingskant. (Dat verklaart ook waarom percentages van ‘oude’ maanden toch nog kunnen wijzigen.) Zo kan ik de maanden vergelijken.

Tot nu toe verwerkte ik dat dus handmatig. Ik moest steeds nadenken hoe het nou ook al weer moest en wat handig was qua plaatsing van de extra informatie. Daardoor was de oude excelsheet een rommeltje geworden. Voor november zou het weer moeten in verband met de eindejaarsuitkering. Ik kwam er niet meer uit met alle extra bedragen die ik steeds ergens anders had ingevuld.

Vanochtend heb ik daarom een nieuwe sheet gemaakt.
Ik kon alleen niet meer heel makkelijk terugvinden wat ik nou in het begin van het jaar precies gedaan heb qua sparen. Ik heb in de eerste maanden van het jaar veel met geld geschoven omdat ik toen net begon met MMW en ik ook nog met mijn hypotheekplan aan het stoeien was. De oude percentages van maart en april waren ook inclusief reserveringen voor mijn hypotheek. Dat hoort er eigenlijk niet bij (volgens mijn interpretatie). Ik heb die maanden dus maar weggelaten.

Maar goed, genoeg over het gereken. Tijd voor de nieuwe percentages.

November 2015 was mijn negende maand als Mevrouw Money Wenkbrauw.

Alle percentages inclusief alle eenmalige uitkeringen/bonussen teruggerekend per maand.

De dalende 'trend' is weer gekeerd. Nu nog volhouden voor december.

Gemiddeld zit ik nu bijna op 60%. Als ik dat volhoud, en reken vanaf het moment dat ik ben gaan beleggen (augustus 2015) kan ik, theoretisch, met pensioen als ik 53 ben.

Hieronder volgt een lijstje van mijn (/onze) acties sinds de kennismaking met 3M.
  1. Spaargeld en reserveringen verhuisd naar spaar- en depositorekeningen met een beter rentepercentage (van 0,9 naar 2,0).
  2. Hypotheekaflosplan gemaakt en de reservering tbv de aflossing verhoogd. Plan is inmiddels veranderd in: zo snel mogelijk alles aflossen.
  3. Een beleggingsrekening aangevraagd én ik beleg nu maandelijks.
  4. Pensioenregelingen gecheckt.
  5. Vakantiegeld, loonsverhoging en eindejaarsuitkering op mijn beleggersrekening gezet.
  6. Nóg vaker fietsen in plaats van de trein nemen.
  7. Brood, fruit en jus mee naar het werk ipv daar kopen, en vervolgens mijn jus-consumptie teruggebracht.
  8. Cola-consumptie gereduceerd, meer water gedronken.
  9. Minder uit eten, minder geborreld. Vaker een pilsje gedronken ipv wijn.
  10. Meer vegetarisch gegeten.
  11. Minder uitgegeven aan boodschappen door minder dure merken te kopen.
  12. Goedkopere aansprakelijkheidsverzekering gezocht en afgesloten.
  13. Goedkoper energiecontract afgesloten.
  14. Een paar abonnementen (sms, Vereniging Eigen Huis, ...) opgezegd.
  15. Schoonmaakster voor 50% opgezegd, en vervolgens heeft zij zelf de andere 50% opgezegd :)
  16. Zuinig met energie. Quooker uitgezet
  17. Nieuwe batterij in plaats van een nieuwe telefoon gekocht.
  18. Allergoedkoopste laptop gekocht en pas op het moment dat het echt noodzakelijk was.
  19. De design-radiator die we al heel lang wilden via marktplaats gekocht in plaats van nieuw. (We hadden een extra radiator nodig.)
  20. Een kinderboekenkastje gemaakt van afvalhout in plaats van nieuw materiaal.
  21. Zegeltjes gespaard.
  22. Extra inkomsten gegenereerd (in november niets ingewisseld, ook niet zo heel veel gespaard. Ik had Euroclix* in kunnen wisselen, maar ik wacht tot ik voldoende heb voor een betere inwisselkoers.)
  23. Aangemeld bij Klezzer. Het duurt nog even voor ik de eerste uitbetaling (van tien euro) aan kan vragen en ik zeker weet of het werkt. Maar mijn saldo groeit iig langzaam maar zeker.
  24. Advertenties op mijn blog gezet, die nog steeds weinig tot niets opleveren, maar er komen wel meer bezoekers en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk.
Wat ik niet gedaan heb, en waarschijnlijk ook niet ga doen, maar wat wel zou helpen:
  • Verhuizen naar een goedkoper huis.
  • Meer werken.
  • Loterij opzeggen.

*Voor aanmeldingen bij Euroclix of Klezzer via deze links krijg ik een bonus.

3 opmerkingen: