5 maart 2020

3 lessen voor geld zonder zorgen

Ik heb in de afgelopen vijf jaar veel geleerd. Ik had vast nog veel meer kunnen leren als ik nog meer gefocust had, maar ik ben niet ontevreden.

De drie belangrijkste lessen die ik geleerd heb zijn:

1. Hard werken en sparen zijn NIET de oplossing.

Hard werken en sparen zijn geen garantie voor een leven zonder geldzorgen, en rijk word je er al helemaal niet van. Je moet investeren. Investeren met je geld en investeren in kennis.

2. Als je pech hebt, word je snel rijk.

Als je snel rijk wordt, leer je niet hoe je geld stabiel en blijvend moet laten groeien. Blijvend rijk word je langzaam. Vroeg beginnen (met leren en investeren) is key, en als tien jaar geleden of gisteren beginnen onmogelijk is, is vandaag de beste dag.

3. Je kunt meer doen dan je denkt als je denkt.

Het kan echt anders. Je kunt je ontworstelen aan wat je denkt dat normaal is, aan wat je denkt dat ervan je verwacht wordt, aan je niet zo gunstige uitgangspositie. Je kunt het anders doen. Denken helpt daarbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten