5 maart 2020

Waarom ben jij begonnen?

Ik weet het nog en dat is best opmerkelijk want mijn geheugen is helemaal niet zo goed. Misschien omdat het een beetje een ongemakkelijk gesprek was. Ik stond op een borrel en iemand begon een gesprek over … Ja, over wat eigenlijk?

Herkenning

Het was lawaaiig en hij sprak zacht. Bovendien is hij superslim. Ik kon maar de helft van zijn verhaal volgen. Pensioen was een ver-van-mijn-bedshow, maar 'pensioen op je 30ste' verstond ik en klonk interessant. Dus ik knikte op de momenten dat ik dacht dat ik moest knikken en stelde vragen. 
Ik denk dat hij ook iets over sparen heeft gezegd. Daar was ik mee vertrouwd en best goed in, vond ik zelf. Dat gaf hoop.

Pensioen, een ver-van-mijn-bedshow

Mister Money Mustache 

Later (hoeveel later weet ik niet, zo goed herinner ik het me nou ook weer niet) vroeg ik aan Meneer Money Wenkbrauw, die toen nog niet zo heette, of hij wist waarover die man op de borrel het had. Dat wist hij: Mister MoneyMustache. Hij maakte al snel korte metten met mijn idee van sparen, maar toen was ik al gegrepen door het idee.

Barstjes in mijn gelukkige werknemersleven

Het kwam voor mij op het goede moment. Ik had het meestal nog wel naar m’n zin op m’n werk, maar de eerste barstjes waren in mijn gelukkige werknemersleven gekropen. Dus ik las dat blog en ging aan de slag.

En jullie?

Ik ben heel benieuwd waarom jullie begonnen zijn. Niet omdat je volgens sommige blogregels aan het einde van je blog een vraag moet stellen, maar omdat ik me afvraag hoe mensen te inspireren zijn anders aan de slag te gaan met hun financiën.

2 opmerkingen:

  1. Ondertussen al meer dan 5 jaar geleden. Ik had een (best hoog) spaardoel voor mijn 40ste en zag dat ik dat (net) niet ging halen. Toen kwam het besef dat als ik rendement wilde ik geen andere keus zou hebben dan te gaan beleggen. Ook was ik al een paar jaar ZZPer en dacht ik niet dat de zaak levensvatbaar zou zijn tot mijn pensioenleeftijd, maar wat dan??? Terug werken in dienstverband of zou ik misschien wel vroeger kunnen stoppen met werken? En toen ik dat googelde vond ik MMM. Ik houd MMM en de andere financiële blogs wel privé want de mensen snappen het niet. Dat kan toch niet? Stoppen voor je pesioenleeftijd. En hoe ga je dat dan betalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben begonnen met besparen en aflossen toen we ons eerste huis kochten. Zo'n 12 jaar geleden. We hadden een arbeidsongeschiktheidsverzekering meegefinancierd (kon toen allemaal nog, wisten wij veel...) en over dat stukje zouden we dus nooit HRA krijgen maar wel ruim 5,3% rente betalen. Dat zette me aan het denken en we hebben dat toen bijna meteen afgelost. Dit was zo fijn voor het maandbedrag dat we bezig zijn gebleven :)
    Beleggen doe ik nog niet, behalve met mijn pensioen van vorig jaar. Ben benieuwd wat dat heeft opgeleverd... we hebben ons geld nu nog te hard nodig voor verbouwingen etc.

    BeantwoordenVerwijderen