5 maart 2015

Bùfferen!

(Denk aan een kruising tussen een buffel en een juffer die a la de hamsters van een niet nader te noemen supermarktketen deze kreet scandeert. Nee? Nee, te gezocht.)

  • Boodschap 1: Leg een buffer voor je spullen aan
  • Boodschap 2: Spullen waarvoor je geen buffer kunt creëren, kun je je niet veroorloven.

Als mijn laptop, telefoon of fiets ermee ophoudt (in het laatste geval is wederrechtelijke ingebruikname door een derde waarschijnlijker, het effect is hetzelfde) ben ik behoorlijk onthand. Dat geldt ook als de wasmachine ermee stopt en zo nog wat spullen.

Vroeger kocht ik gewoon nieuwe spullen van mijn spaargeld, en dat doe ik nu nog steeds als het nodig is. Het verschil met vroeger is dat ik er bewust voor spaar, en dat mijn oordeel of 'het echt nodig is' wat verschoven is. Ik heb een inschatting gemaakt van de levensduur van mijn belangrijke spullen. Vervolgens heb ik per spul de kostprijs gedeeld door de levensduurverwachting, en al die bedragjes samen vormen mijn spullenspaargeld oftewel buffer om onthandheid te voorkomen. Ik weet nu dus welk gedeelte van mijn spaargeld voor spullen is bestemd.

De kunst is om de werkelijke levensduur van mijn spullen zo lang mogelijk te rekken en in de tussentijd het gereserveerde geld voor mij te laten werken. Ik ben nog niet zo'n goede geldbaas. Dat wil zeggen: het geld werkt nog niet zo hard voor mij. Ik moet dat duidelijk beter faciliteren.
Hoe dan ook: mijn laptop die een paar jaar geleden heel hip en happening was, die nu rammelt en blaast, en links en rechts wordt ingehaald door jongere shinende modellen, doet nog steeds wat hij moet doen. Het geld dat ik ervoor gereserveerd heb, werkt een klein beetje voor me; beter dan niets.

Heb je spullen waarvoor je geen redelijke buffer aan kunt leggen? Dan kun je je die spullen eigenlijk niet veroorloven. Heel zuinig op zijn dus. Dat is niet de leukste boodschap van dit blog, maar wel een realistische.

Overweeg je spullen te kopen? Reken dan eens uit wat het per maand kost (aankoopbedrag delen door levensduur). Als je dat bedrag niet opzij kunt leggen, kun je beter een alternatief verzinnen dat goedkoper is of niets kost.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten