1 maart 2015

Geen schulden

Je had het zelf kunnen bedenken en hebt het misschien ook wel zelf bedacht. Naast de, in mijn ogen belangrijkste voorwaarde: 'Het moet wel leuk blijven', staat de belangrijkste tip: Los al je schulden zo snel mogelijk af.'. Elke reclame voor uitgesteld betalen, persoonlijk krediet of wat voor lening dan ook, vertelt het: GELD LENEN KOST GELD. Maar meestal staat het er in kleine letters of wordt het toonloos en snel uitgesproken aan het einde van een spotje.

Het is gedeeltelijk heel simpel: over een lening betaal je rente, en dat is geld dat je kwijt bent, of, en dat vind ik eigenlijk nog erger klinken: kwijtraakt in de toekomst. Je legt vast dat je iemand of een bedrijf geld gaat geven, terwijl je er niets voor terugkrijgt. Het geld dat je er ooit voor gekregen hebt is logischerwijs al op en dat moet je ook terug betalen.

Hier valt weinig te verdienen voor mij: ik heb geen schulden. Of wacht, toch wel: ik heb een hypotheek. En daar wordt het wat ingewikkeld: In Nederland kun je hypotheekrente aftrekken van de belasting en dat betekent dat je hypotheek wel geld kost, maar dat je dan minder belasting hoeft te betalen en als je dat tegen elkaar wegstreept, schijnt het niet erg te zijn om een hypotheekschuld te hebben. Dat is iets om in de gaten te houden, want de overheid sleutelt aan die aftrek, en er komt een moment dat ook mijn hypotheekschuld mij geld gaat kosten.

Snel geld nodig? Gebruik je buffer!

Het effect van 100 euro geleend geld: 106 euro negatief
Omdat ik denk dat blogs leuker zijn als er een plaatje bij staat, heb ik geprobeerd een plaatje te maken van wat er in je portemonnee achterblijft als je 100 euro leent: een afdruk van 100 euro én drie 2-euromunten. Voor een goed plaatje zou ik er meer tijd aan moeten besteden en wie heeft er tegenwoordig nou nog echt geld in zijn portemonnee? Maar, het is goed bedoeld en tenminste niet gejat.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten