12 maart 2015

Kleine beetjes worden groot

Als je miljonair wil worden (‘steekt haar vinger op’), moet je onder andere elke keer dat je geld uitgeeft, bedenken wat je kunt besparen op de lange termijn door minder of niets uit te geven. Twee voorbeelden:

Als tweeverdieners kun je elke week uit eten gaan, je werkt hard en hebt dat best wel verdiend. Je neemt er een lekkere fles wijn bij en na het toetje nog een kop koffie of thee. Als je daar 65 euro voor moet betalen, heb je echt niet het allerduurste restaurant gekozen.
Als je in plaats van vier keer per maand twee keer per maand uit eten gaat, en net iets minder bestelt -voor 55 euro kun je met z’n tweeën ook heel prima eten met ieder twee glazen lekkere wijn erbij- scheelt dat ruim 19.000 euro in 10 jaar.

Elke dag verse jus op je werk. Halen bij het bedrijfsrestaurant voor 2,50 per bekertje of zelf meenemen uit zo’n Albert Heijn-fles (anderhalve fles per week, dan heb je nog meer ook, kost 4,50 per week). Als je vier dagen per week werkt, scheelt dat ruim 2.800 euro in 10 jaar.

Zo kun je er zelf nog wel meer bedenken. En dan telt het flink op.
Mr. Money Mustache rekent met wat ruimere getallen, maar ik ben nog niet volleerd. Ik heb dus gerekend met een bescheiden 1,6% (ipv de 7% van 3M) en kleine besparingen (3M gaat van 2 keer per week een menu van $75 naar 1 keer per week $40). Hij komt op ruim 82.000 dollar voor het besparen op uit eten gaan.

Hoewel ik mijn bedragen best aantrekkelijk vind, merkt de scepticus in mij op dat ik om miljonair te kunnen worden ongeveer 90 van dit soort setjes moet bedenken. Da’s best veel. Daar staat dan weer tegenover dat ik geen miljoen nodig heb om met pensioen te kunnen gaan.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten