30 maart 2015

Meer werken

In principe zijn er twee manieren waarop je je financiële afhankelijkheid kunt verkleinen:
  1. Minder uitgeven
  2. Meer inkomsten genereren
Minder uitgeven was voor mij het makkelijkst om mee te beginnen. Daar heb ik al een paar blogjes over geschreven. Zo lang mijn uitgaven niet zijn gereduceerd tot bijna nul, ben ik daar nog niet klaar mee. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet tegelijk méér inkomsten kan proberen te genereren. Niet om vervolgens meer uit te geven, maar om meer te sparen  geld te hebben dat voor me werkt, en zo nog meer inkomsten voor me genereert: het omgekeerde Droste-effect (het effect wordt volgens mij altijd beschreven met 'steeds kleiner', eigenlijk zou 'steeds groter' ook kunnen, vind ik).



Ik werk vier dagen in de week. Een dag extra werken is bespreekbaar voor mijn werkgever. Dat zou flink wat opleveren. Ik heb er serieus over nagedacht, en ik wil het echt niet. Die extra vrije dag is het grootste cadeau wat ik mezelf ooit heb gegeven, roep ik al jaren. Ik geniet ervan, gebruik hem om leuke en nuttige dingen te doen. En eigenlijk is het deeltijd-vervroegd pensioen. Het kost me minstens 50.000 euro in dit tienjarenplan. Dat is ongeveer 10% van wat ik bij elkaar moet verzamelen. Ik heb het er voor over, maar het is goed om die keuze bewust te maken en af en toe opnieuw in beraad te nemen. En het betekent dat ik iets anders moet verzinnen, want er moet wel wat veranderen als ik over tien jaar met pensioen wil.

Als je van oud naar nieuw leest, kun je hier klikken voor het volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten