31 juli 2016

Gemiddeld

Toen ik mijn ijklijstje aan het opstellen was, wist ik niet zo goed wat ik in moest vullen voor kleding (zie mijn vorige blogpost). Dus ik tikte wat termen als 'gemiddeld' en 'kleding' en 'uitgaven' in google en vond natuurlijk verschillende sites met verschillende bedragen.

Op een site met kleding- en imago-advies vond ik als 'realistisch budget' / 'richtlijn' voor uitgaven aan kleding (inclusief schoenen) 5-10% van je inkomen. Dus hoeveel je aan kleding uitgeeft, zou afhangen van je salaris. Ik weet dat het voor velen zo werkt en toch vind ik het gek. Als je meer gaat verdienen, hoef je toch niet duurdere kleding te kopen? Oké in sommige gevallen misschien wel, bijvoorbeeld als je voorheen eigenlijk te weinig geld voor kleding had, of als je gepromoveerd bent naar een meer representatieve functie.

Dit werkt niet alleen voor kleding zo, maar eigenlijk voor alle uitgaven. Aan vrijwel elke post gaan mensen meer uitgeven als ze meer gaan verdienen. En dat is precies waar Mr Money Mustache tegen ageert. Als je dat nou niet doet, en lekker je uitgaven op het niveau houdt van je eerste baantje of je studentenleven, dan kun je veel sparen en hoef je veel minder (lang) te werken. (En nee dat kan en wil je niet altijd, dat snap ik ook.)

Even terug naar die vijf tot tien procent. Dat zou voor mij €72,50 tot €145 zijn. Dat vind ik behoorlijk veel. Maar als je stijl- en kledingadvies geeft, heb je er wat belang bij dat er voldoende ruimte is in het budget voor kleding. (Waarmee ik absoluut niets wil suggereren over eventuele kwade opzet of manipulatie door deze mevrouw.) Bovendien zijn de mensen die weinig geld aan kleding uitgeven waarschijnlijk niet jouw klanten, dat doet ook wat met je beeld.

Op de site Ben ik gemiddeld? van het CBS vond ik dat een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd (40) €73,- uitgeeft aan kleding (exclusief schoenen; daarvoor komt er nog eens €26,- bij, dat maakt €99,-). Dat valt binnen de bandbreedte die de stijl- en kledingadviessite geeft bij mijn 'inkomen', toch niet zo gek dus. Ik vind het nog steeds best veel, en ben dus niet gemiddeld (opluchting, wie wil er nou gemiddeld zijn :) )

Als ik op de site van het Nibud mijn maandbudget invul (en dat ik alleenstaand ben, wat ik niet ben, maar ik wil even de kleding-uitgaven voor één persoon) komt er €53,- uit (inclusief schoenen). Hèhè dat begint erop te lijken. (O jee toch gemiddelder dan ik zou willen.). Overigens komt er €90,- uit als ik mijn oude salaris invul.

Nog even over de site 'Ben ik gemiddeld?' Ik vind dat een interessante site. Helaas zit hij ook een beetje knullig in elkaar vind ik. Je moet eerst een poppetje kiezen uit een rij kleine plaatjes van poppetjes ('Wie wil je zijn?'). 'Wie wil ik zijn of wie ben ik?' vraag ik me dan af. Er zit geen beschrijving bij dus je moet goed naar het kleine plaatje turen om kenmerken te kunnen onderscheiden, vervolgens moet je in een onhandig lijstje je leeftijd kiezen (laat mij het gewoon invullen in plaats van een eind te moeten scrollen) vervolgens moet je bevestigen 'Ja dit ben ik.' (terwijl er natuurlijk geen plaatje van jou bij zit). Uiteindelijk blijkt dat het helemaal niet uitmaakt welk plaatje je kiest (ik heb er meerdere getest voor kledinguitgaven). Dat is ook waar ik naar op zoek was, een gemiddelde over alle vrouwen, en niet van een bepaalde categorie, maar waarom het gedoe met een poppetje kiezen als het toch niet uitmaakt? Overigens maakt de leeftijd die je kiest ook niet uit (in ieder geval niet bij kleding)
Verder kun je jezelf lekker vergelijken met het gemiddelde op allerlei posten. Ik zou het handig vinden als er een overzicht zou zijn, maar dat is niet het idee achter deze site, dat begrijp ik ook wel. Misschien heeft het CBS dat wel ergens online staan hoor, maar deze kwam hoger in de zoekresultaten van Google.

Hoe dan ook: voorlopig zit ik met mijn ijkbedrag onder het gemiddelde. We zullen zien of ik het bij moet stellen. Ik begin te denken van wel.

4 opmerkingen:

  1. Eh, 5 tot 10% kan ook betekenen dat als je weinig verdient je 10% uitgeeft aan kleding en als je twee keer zoveel verdient dit nog maar 5% is. In beide gevallen is het bedrag dat je uitgeeft evengroot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef toch wel rond de €100 per maand uit gemiddeld aan kleding en schoenen. Wel inclusief sportkleding. Nu zijn hardloopschoenen al snel €150,00. Ik heb een bh maat waarbij een bh minimaal €75 kost. Schoenen koop ik alleen van echt leer. Dan ben ik in de sale al snel €100 kwijt aan 1 paar. Dus heel erg gek doe ik voor mijn gevoel niet om die €100 per maand uit te geven. Voor mij is €100 ongeveer 4% van mijn maandelijkse netto-inkomen exclusief vakantiegeld en 13de maand. Dus zo gezien geef ik niet eens zoveel uit. Hahaha. Ik denk dat mijn uitgaven aan kleding niet echt zouden veranderen als mijn salaris veranderd. Alleen als het ineens de helft wordt ofzo. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel ik omgerekend per maand, zou uitgeven aan kleding, schoeisel maar echt veel zal dat niet zijn. Wij leven al jaren met één inkomen dus vroeger was het noodzaak om zuinig te zijn. Nu zijn de kinderen al jaren het huis uit, ons huis is afbetaald en mijn man kreeg promotie doordat hij bijkomende opleidingen volgde dus hoger inkomen maar lagere kosten. Ik koop nog steeds weinig kleding en schoeisel al hebben we een pak meer inkomen.
    Wat ik nodig heb, probeer ik uit te stellen tot de soldenperiode en soms vind ik dan wat ik zoek tegen een veel lagere prijs of 'normaal'. Voor ik naar de solden ga, kijk ik eerst wat er eventueel aan vervanging toe is maar ik koop in de solden ook vaak gerief dat ik niet direct nodig heb maar dat sterk is afgeprijsd. Zo hoef ik eigenlijk nooit de volle pot te betalen. Impulsaankopen doe ik nooit en wat ik koop, wordt ook effectief gedragen.
    T shirts koop ik vaak in de kringloopwinkel : ik koop dan enkel merken waarvan ik zeker weet dat ik kwaliteit zal hebben. Voor 2.5 euro heb ik dan meestal een t shirt dat nog enkele jaren kan gedragen worden. Ik koop er ook regelmatig te grote t shirts uit de bak met afprijzingen aan 0.4 euro. Ik ben vrij handig met de naaimachine en transformeer die larges, extra larges,.... dan in een maatje small.
    Als ik iets koop dan let ik erop dat het te combineren valt met wat ik in de kast liggen heb zodat alles bij elkaar past.
    Ik koop enkel schoenen van bepaalde merken en dat zijn niet de goedkoopste maar die aankopen, probeer ik ook tijdens de soldenperiode te doen.
    Ik denk dat ik minder dan 4 % van ons maandelijkse inkomen uitgeef aan kledij voor mij en mijn man samen.....

    BeantwoordenVerwijderen