21 juli 2016

Voorproefmaand 1: juni 2016

Het heeft even geduurd, maar hier is weer een update. Juni 2016 was de eerste maand van het voorproefje op mijn pensioen. Dat betekent dat ik al mijn uitgaven betaalde van gespaard geld. Ik kreeg nog wel wat loon, de afrekening van mijn laatste vrije dagen. Dat heb ik direct doorgesluisd naar mijn spaarrekening. Dat is een beetje vestzak- broekzakgeschuif, maar dat houdt het voor mij overzichtelijk.

Ik heb voor mezelf een budget van €1.450,- per maand bepaald. Daar ben ik binnen gebleven. Ik heb €1.340,- uitgegeven in juni. Het budget is gebaseerd op mijn uitgaven van 2015, en houdt rekening met wat duurdere en wat goedkopere maanden. Dit was blijkbaar een iets goedkopere maand dan gemiddeld. Dat is altijd fijn om mee te starten.

Toch meer uitgegeven
De eerste maanden van 2016 -toen ik nog werkte- lag het gemiddelde van mijn uitgaven nog lager. Waar heb ik dan meer aan uitgegeven?
  1. Hypotheek
  2. Vervoer
  3. Uitjes
  4. Abonnement bibliotheek (eenmalig)
Op de punten 'Vervoer' en 'Uitjes' kom ik waarschijnlijk nog een andere keer terug, maar heel verontrustend is het vooralsnog niet. Over 'Hypotheek' had ik al wat geschreven, zie deze (of bovenstaande) link.

Inkomsten
In juni liet ik Euroclix uitbetalen. Dat was van een paar maanden dus dat gaat niet elke maand gebeuren. Ook deed ik wat betaalde klusjes voor de buurvrouw. De helft van deze inkomsten reserveer ik voor de belasting. De andere helft gaat bij het totale voorproefbudget. 
Daar kwam in juni ook nog de afrekening van mijn vakantiedagen bij (en het vakantiegeld wat ik nog niet had overgemaakt).

Voorproefstand
Hoe ik het allemaal precies wil presenteren/bijhouden voor mezelf, weet ik nog niet. Ik had verwacht dat ik daar afgelopen anderhalve maand al wel verder mee gekomen zou zijn, maar ik heb andere dingen gedaan. Dus we doen het met dit overzicht, dat mij overigens een vrij aardig beeld geeft. Ik weet niet meer hoe ik gepland had die laatste kolom in te vullen dus die blijft nu nog even leeg. 

Cellen met een blauw font zijn ingevulde cellen, die met blauwe randjes ga ik nog invullen. De waarden in cellen met een grijze achtergrond zijn uitgerekend door Excel. De grijze cellen met rood font zijn de uitkomsten waar het me om te doen was (met een significantie van 1 maand).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten