1 maart 2017

Ontdekken wat niet bestaat doe je niet even snel

In een krantenartikel waarin nogal wat dingen onderuit worden gehaald waarvan ik dacht dat ze (ten minste deels) waar waren, kwam ik de intrigerende zin tegen:
Hij ontdekte zelf zo’n niet-bestaand onderzoek in Nederland.
Dus dat wil ik nu ook: een niet-bestaand onderzoek ontdekken. Ik begin met om me heen kijken.
Zou er onderzoek zijn gedaan naar of de kleur van de weg het verkeersgedrag van degenen die van die weg gebruik maken beïnvloedt? Even googelen. Hmm, er worden wel uitspraken over gedaan, maar die worden niet onderbouwd met een onderzoek. Toch durf ik niet uit te sluiten dat hier onderzoek naar is gedaan.

Ik wil eigenlijk ook wel een leuker niet-bestaand onderzoek ontdekken. Is er onderzoek gedaan naar: Kan er (theoretisch) een boom groeien in je buik? Dat zeggen volwassenen wel eens tegen kinderen als ze onderbouwen waarom ze de pitten van een appel niet doorslikken. Waarom eigenlijk? Zo erg is het toch niet om een appelpit door te slikken? Sterker nog: volgens mij is dat hoe bomen zich verspreiden. Nou ja, als hun pitten door vogels worden ingeslikt en vervolgens op de juiste plek weer worden uitgepoept. Maar ik dwaal af. <google-pauze> Hmm ja, er is in ieder geval onderzoek gedaan naar of bonen in een zuur milieu kunnen kiemen/groeien. Bijvoorbeeld op proefjes.nl. Leuke site, trouwens.

Nu ga ik was ophangen, maar ik ga nog even nadenken. Zou er onderzoek zijn gedaan naar of je tijdens het ophangen van de was schonere ideeën krijgt dan anders? Eerst die was!

O, nog even, over dat krantenartikel: het stond in het nrc, en het heet 'Succesverhalen zijn onmogelijk te checken'. Gelukkig ben ik overtuigd van de werking van placebo en hoef ik me er niet door uit het veld te laten slaan, denk ik. Denk ik.

edit: Dit stukje was niet bedoeld voor dit blog, maar is er per ongeluk toch op terecht gekomen. Ik laat het maar staan, hoewel het totaal off-topic is. Een kijkje in een ander deel van mijn belevingswereld ;)

4 opmerkingen:

  1. die appelpitten zelf zijn wel onderzocht ;) de amygdaline, een glucose-cyanideverbinding, in de pitten schijnt giftig te zijn (maar ook kanker te kunnen voorkomen), wie het weet mag het zeggen ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie. Ik kom er dankzij jouw reactie achter dat ik dit stukje heb geplaatst op een verkeerd blog. Dat is een blog met veel minder lezers, waar ik heel onregelmatig losse gedachten op plaats. Er was iets mis met blogger en toen heb ik 'gereload' en toen is hij blijkbaar naar mijn grootste blog gesprongen. Heb ik helemaal niet op gelet.

      Verwijderen
    2. Ik ben wel benieuwd welke blog je nog meer hebt ;)

      Verwijderen
    3. Je kunt ook je reactie weer verwijderen.. ik heb 'm in m'n mail zitten ;)

      Verwijderen