6 februari 2018

Nuttige reviews

Begin van dit jaar, op 5 januari om precies te zijn, heb ik het reviews schrijven voor Klezzer weer opgepakt. Precies een maand later, op 5 februari, kwam mijn saldo boven de 10 euro (€11,12) en kon ik een uitbetalingsaanvraag doen. Eerlijk gezegd had ik nog wat inkomsten staan van december (een maand waarin ik geen review schreef, maar wel inkomsten kreeg over de reviews die ik eerder had geschreven). Ik verdiende 9,52 in mijn eerste actieve maand van 2018.

Wat deed ik om dat tientje te verdienen?

Ik schreef tien reviews, en ik deelde een aantal van mijn reviews op social media.
De inkomsten waren als volgt opgebouwd:
  • €8,63 aan bonussen
  • €0,24 voor mensen die zich via mij aangemeld hebben
  • €0,65 voor al mijn reviews (81 in totaal)

Per uur of per plezier

Je ziet: van de referrals en de gewone inkomsten voor de reviews moet je het niet hebben. Dankzij de bonussen is het nog best aardig. Als je kijkt naar hoeveel tijd ik erin gestopt heb, dan is het helemaal niet zo aardig. Ik denk dat ik alles bij elkaar toch wel een uurtje bezig ben met een review, dus dan is het 87 cent per uur. 
Maar als ik kijk naar de moeite die het mij kost dan is het weer wel heel aardig. Ik schrijf vooral reviews over boeken. En dat vind ik leuk. Ik houd van lezen. Voor een review, duik ik weer even dieper in het betreffende boek. Ik sla het open op zoek naar die ene mooie passage. Ik vind dat heerlijk. 
Het kost mij dus nauwelijks moeite, sterker nog: ik vind het grotendeels leuk om te doen. Tien uur per maand iets leuks doen en daar ook nog een beetje geld voor krijgen vind ik prima.

Blijf ik dit doen? 

Toch heb ik mezelf afgevraagd: moet ik hier nou wel mee doorgaan? Ooit werd Klezzer gepresenteerd als een manier om een beetje passief inkomen op te bouwen. Dat vond ik er wel aantrekkelijk aan, maar dat bleek te mooi om waar te zijn Dat passieve inkomen is op het moment zo goed als verwaarloosbaar.
Toch is het antwoord is: ja. En wel om twee redenen: 

Ik vind het leuk en het is nuttig

Als ik zelf overweeg iets te gaan kopen, zoek ik altijd op internet naar reviews. Die reviews helpen me bij mijn beslissing. Dan is het wel zo aardig om andere mensen ook te helpen met mijn reviews. Klezzer is een site die zich hard maakt voor echte reviews. Je weet dus vrij zeker dat de review niet in opdracht van de verkoper of producent is geschreven. Dat vind ik prettig, want soms twijfel ik daar wel aan op andere sites. Dus ik kan iets doen wat ik leuk en nuttig vind, waarom zou ik dat dan niet doen op een site waar ik er een beetje geld mee verdien?
Ik weet niet hoe lang Klezzer nog bestaat, maar ik ga er voorlopig mee door.



4 opmerkingen:

  1. Ik doe graag online enquêtes. Verdiend ook niet veel, maar dat vind ik ook leuk. Het NIPO (volgens mij eerst andere naam) doe ik al meer dan 25 jaar. Ik krijg bij deze en twee anderen bonnen. Gewoon een leuk extraatje.

    Ik had me pas ingeschreven bij een nieuwe enquêtesite maar daar vond ik de achtergrondvragen over mezelf gewoon te ver gaan. Dus daar heb ik me weer bij uitgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij bij dit soort bedrijven irriteert is dat zij jou heeeel erg weinig betalen, maar zelf eraan veel verdienen vermoed ik zo. Daarom werk ik er niet aan mee, ben gekke Henkie niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou het niet doen als ik het vervelend zou vinden om te doen. En dat zij er veel meer aan verdienen dan ik, tja. Ze doen iets wat ik niet kan, zo'n platform/site maken, en dan vind ik het niet erg dat ze daaraan verdienen. Ze zijn daar overigens vrij transparant over.

      Verwijderen