31 mei 2020

Beleggingsfondsen bij degiro: weer wat geleerd

Omdat ik niet alles van beleggen en degiro begrijp, zoek ik af en toe wat uit.

Vertraging

Ik beleg in vier beleggingsfondsen bij degiro. Elke maand koop ik wat bij. Het valt me daarbij op dat het altijd twee werkdagen duurt voordat mijn opdracht uitgevoerd wordt. Ik kon nergens vinden waarom dat zo is, waar die vertraging vandaan komt. 

Snel antwoord

Daarom stuurde ik degiro een e-mail. In de ontvangstbevestiging stond dat een antwoord lang kon duren in verband met corona. Toch kreeg ik diezelfde vrijdagmiddag antwoord. Ik voelde me bijna schuldig; die medewerker wilde vast al naar de vrijdagmiddagborrel, ook al was die dan digitaal (denk ik).

Het antwoord:

Deze beleggingsfondsen handelen via 'global fund services' en niet via een beurs. Dit betekent dat de gelden die u belegt in een fonds direct naar het fonds worden gestuurd. Vervolgens kan de verwerking hiervan bij het fonds enkele dagen duren.

Had ik kunnen weten

Helder! Vervolgens realiseerde ik me dat ik dus helemaal niet wist waar 'mijn beleggingsfondsen' verhandeld worden. Ja, nu wel omdat deze vriendelijke degiro-medewerker me dat heeft verteld, maar eerder niet. Had ik dat kunnen weten? Ja, vrij simpel eigenlijk. 

Info beleggingsfonds

Als je in de lijst met beleggingsfondsen een fonds aanklikt, krijg je meer informatie over het fonds, zie onderstaand scherm. Helemaal onderin staat de beurs. De configuratie is afhankelijk van de breedte van het window. Als je een breed window hebt, staat het aan de rechterkant naast de grafiek.

Beleggingsfonds DEGIRO Beurs

Handelstijden

Als je weet via welke beurs je fondsen verhandeld worden, kun je opzoeken wat de handelstijden zijn. Toch best handig om te weten. Of in mijn geval handig om te weten dat het niet via een beurs gaat en dat een kooporder dus twee dagen later wordt uitgevoerd. Die ene keer dat ik een fonds verkocht, duurde het trouwens nog langer.

Nog een vindplaats

Je het ook in de lijst met beleggingsfondsen zien. Helemaal achteraan staat een R (van realtime koersinformatie). Als je daar met je muis overheen beweegt, komt de beurs ook in beeld. Meestal is het global fund services bij de beleggingsfondsen en dus geen beurs, maar op het plaatje kun je zien dat dat niet altijd zo is.

Beleggingsfondsen DEGIRO Beurs

Meer uitleg op degiro.nl

Het ligt óf aan mij (maar dat zal toch niet) óf aan de zoekfunctie van degiro: ik kan gewoon heel vaak dingen niet vinden op de site. Dan bedoel ik niet specifieke dingen zoals hierboven beschreven maar meer algemene dingen zoals eerder al de kernselectie en nu wat uitleg bij beleggingsfondsen. Die is er namelijk wel, maar het duurde heel lang voordat ik die vond. Daarom hierbij een linkje naar het kennisgedeelte van de site over beleggingsfondsen.


PS Ik schrijf dit soort blogjes over degiro omdat ik daar nou eenmaal beleg. Ik heb degiro bewust uitgekozen vanwege de lage kosten, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het is dus niet zo dat ik degiro speciaal aanbeveel of juist niet.

1 opmerking: