7 juni 2015

Magie

Je geld groeit vanzelf. Ik vind dat wonderbaarlijk. Ik heb het over mijn spaarrekening. Zelfs nu de rente zo schrikbarend laag staat, groeit het geld toch. (Overigens niet tegen inflatie + belasting op, dus daarom moet je ook zo veel mogelijk beleggen, maar dat is nu even het punt niet. Voor de magie van het blog, moet je gewoon even denken dat ik nog onder de belastingvrije voet zit, want tegen alleen de inflatie kan de spaarrente nog wel op.)

Toen ik met mijn snelmetpensioenplan begon, heb ik een nieuwe spaarrekening met de hoogste rente geopend om mijn bestaande spaargeld op te zetten. Vervolgens heb ik al dat geld vastgezet in deposito’s bij die bank voor nog meer rente. Ik heb dat in de loop van ongeveer twee maanden gedaan.

De spaarrekening keert maandelijks rente uit. De rente van de eerste maand is in de tweede maand meegegaan in een deposito dat ik tegen het einde van de tweede maand heb geopend. Daarna was de spaarrekening helemaal leeg, saldo 0, zegge nul. Maar toen werd het de eerste van de maand, en simsalabim, daar stond ineens 65 cent op de spaarrekening. Ik weet het, dat is peanuts. Maar het idee vind ik magisch. Als ik het goed berekend heb, komt er over drie maanden nog een cent bij. Dat is zelfs niet eens peanuts, dat is een minuscuul peanut-kruimeltje. Maar het is een cent waar ik helemaal niets voor heb hoeven te doen.

Ik weet dat het rendement van sparen (op het moment) te laag is.
Ik weet dat ik er misschien niets voor hoef te doen, maar dat ik wel de bank de mogelijkheid geef om iets met mijn geld te doen, en dat zij daar het rendement van opstrijken, en dat dat hoger is dan de rente die ze uitkeren.

Toch maakt het me even blij.

3 opmerkingen:

  1. bestaan er nog deposito's met hoge rente ? ;) wij zitten bij moneyou omdat de rente daar nog 1,4 % is, bijna overal lager. depositierente is 1,5.... niet echt de moeite dus.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mevrouw Money Wenkbrauw9 juni 2015 om 07:20

      Nee, echt hoog zijn de spaarrentes van de deposito's op het moment ook niet. Ik heb ze nog afgesloten voor iets meer, maar nu is het max. 1,9% voor drie jaar. Hoe dan ook geen vetpot, en het kan niet tegen belasting + inflatie op, maar het geld stond te slapen op een spaarrekening met nog minder rente.

      Verwijderen
  2. Rente is inderdaad magisch (in de zin dat onze hersenen het niet goed KUNNEN snappen). En rente-op-rente zorgt ervoor dat je minder hoeft te sparen dan je vooraf denkt. Daarmee komt MMM deels aan zijn snelmetpensioenvoorspellingen.
    En hogere rente telt bizar rap aan, dus daarom zijn wij ook met crowdfunding en ASNbeleggen bezig (investeren in waar we in geloven, kosten zijn relatief laag)

    BeantwoordenVerwijderen