25 augustus 2015

Onze inkomenssituatie

Ik schreef over ons droomhuis en ik kan me voorstellen dat daardoor de indruk is ontstaan, dat wij een enorm inkomen hebben. Ik kan niet zonder meer zeggen dat dat niet zo is, omdat 'een enorm inkomen' een relatief begrip is, en omdat ik ook vind dat we best een flink inkomen hebben.
Maar ik kan het wel in perspectief plaatsen:

In 2014 hadden was ons gezamenlijke inkomen 1,7 keer modaal.

Meneer Money Wenkbrauw is ondernemer. In 2011 heeft hij zijn eerste bedrijfje verkocht en daar een mooi bedrag aan overgehouden. Daar staat tegenover dat in de jaren dat hij aan en voor dat bedrijf werkte een salaris verdiende dat significant lager lag dan hij in loondienst had kunnen verdienen (er lag een mooi bod van het bedrijf waar hij is afgestudeerd).
Inmiddels heeft hij een nieuw bedrijf. Voorlopig is het salaris wat daar uitkomt ook significant lager dan hij in loondienst zou kunnen verdienen, al zal hij in 2015 al meer verdienen dan in 2014. Natuurlijk is de bedoeling dat het gaat groeien.

Naar schatting is onze huidige inkomenssituatie iets minder dan twee keer modaal met uitzicht op meer (waarbij Meneer Money Wenkbrauw natuurlijk ook het risico loopt dat zijn bedrijf failliet gaat). Helemaal niet slecht, heel prima zelfs. Zoals ik al eerder schreef: we zijn geluksvogels. Exorbitant hoog vind ik het niet (maar misschien is mijn wereldbeeld verwrongen?). 

En één ding is zeker: hiervan sparen we niet zomaar vanzelf voldoende bij elkaar om vroeg met pensioen te gaan. Dat hoeft ook niet. Er valt voldoende te leren op dit vlak en leren is leuk.

6 opmerkingen:

  1. Eigenlijk weet ik helemaal niet hoe veel of hoe weinig 1,7 keer modaal is. Het zegt mij niet zo veel. Ik verdien € 1.653,57 netto per maand (= bruto 2049,86) + in december een 13e maand + vakantiegeld in mei. Ik geloof dat ik beneden modaal zit. Maar als jullie samen 1,7 modaal verdienen, dan verdien je gemiddeld elk voor zich 0,85 x modaal en dat is ook niet heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij mijn weten is modaal rond de 33.000 bruto per jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Modaal inkomen is voor 2015 € 35.500 en voor 2016 wordt het ingeschat op €36.500
    (dat had ik laatst op een andere blog gelezen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is modaal ongeveer € 1850 netto per maand. Is niet zoveel dus.
    Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je een leuke blog! Ik heb hem een half uurtje geleden pas ontdekt en lees allemaal dingen waar ik zelf ook mee bezig ben :) Ik ga je blog volgen! Groetjes E

    BeantwoordenVerwijderen