15 januari 2019

Loonbelasting en inkomstenbelasting

Geen idee hoe ik hier een aantrekkelijke blogpost van moet maken. Maar ik ben er echt verbaasd over, en ik had me voorgenomen om over mijn verbazingspunten in het kader van pensioenen te bloggen. Nederland heeft:

een Wet op de loonbelasting 

én

 een Wet inkomstenbelasting

Ik had me dat nooit zo gerealiseerd en toen ik het las, kwam het op me over als dubbel. Natuurlijk heb ik even gegoogeld. Ik heb wikipedia en rijksoverheid.nl geraadpleegd. Daarvan heb ik (opnieuw) geleerd:
  • Inkomstenbelasting is breder dan loonbelasting.
  • Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting.
Die voorheffing is prettig voor de overheid en de belastingplichtige: zo is er een constante inkomensstroom respectievelijk hoef je niet ineens een heel groot bedrag te betalen, en de kans op wanbetaler (worden) is kleiner. 

In de Wet op de loonbelasting staat, vrij uitgebreid, wat wordt verstaan onder een pensioenregeling. De Wet inkomstenbelasting verwijst daarnaar, en voegt er dan nog 4 (andere ?) pensioenregelingen aan toe. Dat vind ik dan toch wel weer verbazingwekkend.

Voor de 'volledigheid': de wetten hebben allebei een jaartal: 1964 (loonbelasting) en 2001 (inkomstenbelasting).

2 opmerkingen:

  1. Dat je verbaasd bent, verbaast me niet Dank voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De jaartallen staan voor de laatste grote herziening van een wet. Dit betekent dat de huidige wet loonbelasting al 55 jaar oud is en de wet op de inkomstenbelasting stamt uit 2001. Aan deze laatste wet danken we het boxensysteem. Voor 2001 was er sprake van inkomstenbelasting (met name box 1 plus inkomsten uit rente en dividend) een vermogensbelasting (box 3).

    BeantwoordenVerwijderen