23 januari 2019

Piep, de rookmelder gaat

Om 5:13 werd ik wakker van een rookmelder. Geen paniek, het was een kort piepje. De batterij is bijna leeg dus. Goed om daaraan herinnerd te worden, maar liever niet om vijf uur 's ochtends.

Vuurzee

Toch heb ik het er wel voor over: af en toe op onhandige tijdstippen gestoord te worden door het irritante geluid van de rookmelder. Ik moet er niet aan denken dat het huis afbrandt met ons erin. Dat, terwijl we lekker bovenin liggen te slapen beneden ergens een klein vonkje een groot vuur wordt. Dat we, als we er al wakker van worden, alleen maar een verzengende vuurzee zien waar eerst de trap was. Of dat we stikken van de rook.

Je moet rookmelders hebben

Ik had het er laatst over met buren. "Rookmelders? Nooit aan gedacht." Ze keken me verbaasd aan, bijna of ze water zagen branden. Dat was waarschijnlijk omdat ik hen zo aankeek. Hoe kun je nou nog nooit aan rookmelders hebben gedacht? Ik was echt een beetje geschokt.

Nog even los van dat je niet wil stikken of verbranden en niet je dierbare spullen kwijt wil raken. Je wil ook niet dat je huis afbrandt. Nou zijn rookmelders geen garantie tegen afbranden, maar ze helpen wel bij het tijdig bestrijden van vuur. En net zoals een opstalverzekering in mijn ogen een van de drie verzekeringen is die je moet hebben (naast een ziektekosten- en aansprakelijkheidsverzekering; en meer niet), moet je gewoon rookmelders hebben. Want je huis met een deel van de spullen erin heb je nodig, en kun je niet zo makkelijk vervangen. Het is verschrikkelijk duur, deels zelfs onbetaalbaar.

Eigenbelang

Ik heb de buren gevraagd of ze alsjeblieft rookmelders willen kopen. Dat was maar een klein beetje eigenbelang. Het zijn overburen, er zit een flinke gracht (Haven) tussen onze huizen. Dus bang voor overslaand vuur ben ik niet. Maar het zijn best leuke buren, en het lijkt me verschrikkelijk ze door zoiets te verliezen.

Batterijen opladen

En wij? Wij gaan de batterijen van alle rookmelders opladen. Als er één piept, doen we ze allemaal. Anders word ik binnenkort weer op een onzalig tijdstip wakker.
Of die dingen niet heel vaak voor niets afgaan, vroegen de buren nog. Nee, je hebt tegenwoordig heel goeie rookmelders. Ja, als je pannenkoeken gaat bakken zonder de afzuigkap aan te zetten, wil zo'n ding nog wel eens loeien. Maar eigenlijk is het wel fijn dat je eraan herinnerd wordt om de afzuigkap aan te zetten toch?

3 opmerkingen:

  1. Fijn, je wordt er wakker van, je hoort het dus als je slaapt, ook een goede test.
    In de keuken en bij de badkamer moet geen rookmelder maar een hittemelder, dat zijn verschillende soorten melders. Een hittemelder slaat niet aan bij een verbrande tosti of door vochtige walm van de badkamer. En vergeet de koolmonoxidemelder ook niet.
    Ik koop regelmatig brandmelders,voor nieuwe buren, voor jongelui van vrienden die op kamers gaan(in oude gebouwen en nergens rookmelders he, dus krijgen ze pakketje met rookmelder,blusdeken en EHBO-doos)
    Met een bejaarde buur verderop heb ik afgesproken dat ze gekoppelde rookmelders met haar buren neemt,juist omdat ze oud en hardhorend is, is het ook fijn als de buren kunnen helpen als er brand of rook is.
    En inderdaad, je hebt weinig aan je rookmelders als bij je buren het huis afbrand en je alsnog je huis uit moet vanwege water-rook- of roetschade aan jouw huis daardoor.
    Er zijn lithium batterijen die tien jaar meegaan, die zijn handig op op plekken waar je lastig bij kan. Of als je gek wordt van alle melders die afgaan.
    Heeft meneer in zijn verhuurwoning ook rook en hittemelders gehangen?

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piepen kan ook stof zijn. Een keer goed doorblazen wil vaak ook helpen.

    BeantwoordenVerwijderen