7 november 2022

Bijbetalen

Gisteren schreef ik dat ik me afvraag waarom onze energieleverancier geen bedrag koppelt aan ons verbruik in het maandelijks overzicht.

900 euro

Ondertussen heb ik zelf een berekening gemaakt, omdat ik benieuwd ben hoe de afrekening uitpakt. Het is een inschatting, want ik heb geen rekening gehouden met het verschil tussen dal- en normaaltarief en ik heb het verbruik van november moeten schatten. Als ik alles goed heb gedaan, moeten we bijna 900 euro bijbetalen.

Dat is een flink bedrag en dat terwijl we, sinds het begin van de oorlog in Oekraïne een tandje hebben bijgeschakeld in onze energiebesparing.

24 graden

Dat we toch moeten bijbetalen komt doordat er vanaf juni een Oekraïens gezin bij ons woont. Zij zijn gewend aan veel hogere kamertemperaturen en dus hadden we in juni ineens weer af en toe de verwarming aan in de ruimtes waar zij wonen (begane grond). Bij 18 graden binnen zaten ze met coltruien en vesten onder een dekentje. Toen hebben we toch maar de verwarming aan gezet, niet tot de voor hen gebruikelijke 24 graden, maar wel tot 21 graden en 's nachts tot 15 graden. Gelukkig werd het buiten warmer en sprong de verwarming steeds minder vaak aan.

We hebben er samen grappen over gemaakt, want ze moesten ook wel om zichzelf lachen. Gingen we samen naar het park: ik in een shirtje en zij met vier lagen truien over elkaar (echt!), dan telden ze toch wel even demonstratief hun truien. De bovenste drie gingen overigens wel na een tijdje uit. Het is vooral ook angst voor kou, dus slepen ze altijd met extra truien en vestjes en binnen ook met kleedjes en extra dikke sokken. Prima, dat werkt best aardig.

Meme Oekraïners en kou

Hoodies en vloerkleden

Ze zijn er heel goed van doordrongen dat hoe meer energie ze verbruiken, hoe meer geld er bij Poetin terechtkomt (dat gaat weliswaar indirect, omdat we geen gas meer uit Rusland krijgen, maar toch). Dus ze douchen kort en vanaf medio juli was de verwarming helemaal uit (toen was het ook wel heel warm). Inmiddels staat de thermostaat overdag in hun ruimtes op 19,5 graden, vooralsnog houden ze dat goed uit met lekkere hoodies en alle vloerkleden die we (zij en wij) hebben verzameld. 

17 graden

Wij hebben voor onszelf de verwarming nog niet aan gehad, af en toe een elektrisch verwarmingsmatje tegen al te koude handen tijdens het werken. We liften daarbij wel een beetje mee op 'hun' verwarming: we hebben onze werkkamer verplaatst van de begane grond (waar zij nu wonen) naar de ruimte er direct boven. De tussenliggende vloer is niet supergoed geïsoleerd. In combinatie met de laptops en grote schermen die we voor ons werk gebruiken, wordt het in onze geïmproviseerde werkkamer tot nu toe in de loop van de dag zo'n 17 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden. 's Ochtends is het er kouder, maar gelukkig heb ik het de eerste twee uur nadat ik ben opgestaan niet zo snel koud.

Thanks Poetin

Ik had je vorig jaar niet geloofd als je me zou vertellen dat ik zou kunnen werken bij 17 graden. Ik heb dat al zo vaak geprobeerd, maar iedere keer weer, zat ik ondanks extra maillots, truien, dikke sokken en zelfs een muts totaal verkleumd achter mijn laptop en zette ik toch maar weer de verwarming hoger. Soms hield ik het een paar dagen vol, maar uiteindelijk warmde ik dan niet meer op en lag ik 's avonds verstijfd in bed, waarop ik de volgende dag toch maar de thermostaat wat hoger zette. Ik weet natuurlijk niet hoe lang ik het nu volhoud, maar voorlopig gaat het me beter af dan eerdere pogingen. Dat heeft Poetin dan toch maar voor elkaar gekregen.

Lessen

Het levert ons ook wat lessen op voor als straks alles weer normaal is bij ons in huis: we moeten eens kijken naar de vloerisolatie, want dit is toch wel zonde. Normaal gebruiken we de eerste verdieping sporadisch en die warmt dus op door de kamers eronder te verwarmen. Dat is nodeloos energie- en comfortverlies. Andere les is dat de isolatie van de buitenmuur op de eerste verdieping goed lijkt te werken, dat is fijn om te weten. (Dat draagt waarschijnlijk bij aan het volhouden bij 17 graden. Het is comfortabeler in een ruimte met minder warmteverlies, ook al wordt de temperatuur er gelijk gehouden, dus het is toch niet dankzij Poetin.)

O, en dat bijbetalen is gelukkig geen probleem. Sowieso niet, en we worden gecompenseerd voor de energie die onze gasten gebruiken.

6 opmerkingen:

  1. Is de compensatie specifiek vh verbruik v gas en elektra, of is dat de compensatie voor het in huis nemen van Oekrainers?

    Naarmate je meer kou gewend bent is de kou minder koud. Ervaar ik ook steeds meer. Vroeger liepen alle jongens in de winter nog in korte broek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze krijgen leefgeld met een wooncomponent erin. We hebben afgesproken dat ze geen huur hoeven te betalen (daar is die wooncomponent ook veel te laag voor), maar dat ze wel betalen voor de energie die we extra verbruiken. Dat kunnen we ongeveer inschatten (en daar is de wooncomponent wel toereikend voor).

      Verwijderen
  2. zal maar eens informeren naar spouw en vloer isolatie. bij ons pas gedaan en het scheelt enorm met de afkoeling van de woning .kachel nog niet aan geweest. wel tuin op het zuiden.prijs viel ons erg mee .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben geen spouw (het is echt een oud pand), maar isolatie van de vloer op de begane grond is zeker een goed plan en ook die die van de vloeren tussen de verdiepingen.

      Verwijderen
  3. Ah, dus niet alleen ónze Oekraïeners zijn zo kouwelijk? Da's wel grappig om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het van meer mensen gehoord. Vloerkleden helpen.
      Wij merken dat ze vooral 'bang' zijn voor kou van de grond. Koude voeten zouden er bijvoorbeeld voor zorgen dat je geen kinderen kunt krijgen. Nou kan ik me met wat moeite nog wat voorstellen bij een partner die niet te dichtbij je koude voeten wil komen en voor het maken van kinderen moet je toch echt dicht bij elkaar komen, maar het werkt blijkbaar lang door. Ons logeetje van 10 jaar kreeg een matje onder haar sokken geschoven om te voorkomen dat ze later geen kinderen kan krijgen (dit was in die warme herfstvakantieweek).

      Verwijderen