5 november 2022

De grote uitgave

Eind juli schreef ik dat er een grote uitgave aankwam. Dat is nog steeds zo. Eind augustus accepteerden we een offerte voor het reviseren van onze ramen. De aannemer had ons toen al verteld dat hij pas in 2023 tijd zou hebben. Eigenlijk zei hij: "Houd er rekening mee dat het dit jaar niet meer gaat lukken." Ik heb daar 'volgend jaar wel' van gemaakt, dat zal toch wel lukken?


Tochtende schuiframen 

We wonen in een oud huis met bijna overal schuiframen. Dat vind ik cool, want mooi ouderwets én als het hard waait en de ramen staan open hoef ik niet bang te zijn dat er een raam van het uitzethaakje waait en kapot klappert. Het is ook koel, want als het hard waait en de ramen zijn dicht, waait het toch binnen. De ramen sluiten niet meer goed, sommige ronduit slecht. Dat is niet alleen koel als het waait, dat is altijd koel als het buiten koud is. Dan vind ik koel (wat ik prettig vind klinken, behalve als het over een persoon gaat) niet meer het goede woord, koud wel. Koud vind ik niet fijn.

Schuiframen die hun naam geen eer aan doen

Bovendien schuiven de ramen niet allemaal meer. Dat hoeft ook niet, maar vooral in de zomer is het toch wel fijn als we 's nachts een bovenlicht open kunnen schuiven (de warmste lucht in een kamer hangt bovenin). En juist de bovenlichten zijn allemaal dichtgeschilderd, op die op de begane grond na, en daar gaan ze juist te makkelijk open. (Voor de meelezende inbrekers die hebben uitgevogeld waar ik woon: die zijn inmiddels tijdelijk dichtgeschroefd.)

In control

Kortom: we willen zelf weer in control zijn over het open en dicht zijn van onze ramen. Daarvoor moeten ze worden gereviseerd.

Waarom is dat een grote uitgave?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: 'Oké vakmanschap en materialen zijn duur, maar is een paar ramen reviseren echt zo'n grote uitgave dat MMW daarvoor moet sparen? Dan heeft ze minder reserves dan ik dacht.' Logische gedachte. 
Het zit 'em in die 'paar ramen'. Dat zou nog wel te doen zijn, een paar ramen. Maar we hebben er twintig. Dus ook al vallen de kosten per raam mee (dat vind ik overigens niet), dan moet dat bedrag maal twintig en dan is het al best wel veel.
Bovendien is het houtwerk ook echt aan een schilderbeurt toe en als er dan toch steigers staan en ze toch met die kozijnen aan de slag, is het wel zo handig om dat schilderen meteen mee te nemen. Dat kost ook nog wat.

Wat kost dat dan?  

Bijna veertigduizend euro kost dat. Dat vind ik veel geld. En behalve dat de aannemer zei dat we rekening moesten houden met dat het dit jaar niet zou lukken, zei hij ook nog dat we rekening moesten houden met inflatie. Dus 'bijna' zal wel veranderen in 'meer dan', meer dat veertigduizend euro dus.

Maar als ik 's avonds onze gordijnen zachtjes zie golven, zelfs bij een klein zuchtje wind, weet ik dat we dit toch echt willen.

1 opmerking:

  1. Omg. 40000€ is echt wel veel geld. We hebben een paar jaar geleden een huisje gekocht voor maar iets meer dat bedrag, en een appartement voor de helft van dat bedrag plus een kleine lening 😱
    Wij hebben een reservepotje geld voor reparaties
    /renovaties aan onze huizen, maar voor zo een groot bedrag in 1x te betalen zou ik toch ook moeten bijsparen 🙄
    Maar woongenot is wel veel waard, dus ik snap best dat je het de investering waard vind

    BeantwoordenVerwijderen