9 november 2022

Lig ik op koers?

Het simpele antwoord is: nee.

Eerst even de vraag: op koers waarvoor? 

Ik blogde eerder over een grote uitgave die eraan komt: het reviseren van onze schuiframen. We zijn niet helemaal de baas over die ramen. Bijna allemaal zijn ze open als we dat niet willen: ze zijn zo lek als een mandje. Nou ja, als een oude ballon: er komt vooral heel veel koude lucht door, geen water gelukkig. Een paar zijn en blijven dicht, ook als we ze een keertje open willen, die schuiven niet meer. Daar moet wat aan gebeuren.   

Wat kost dat?

Het kost waarschijnlijk meer dan 40.000 euro. Dat is gebaseerd op de offerte en rekeninghoudend met inflatie. Ik heb in dat bedrag nog geen rekening gehouden met de een-verbouwing-kost-altijd-meer-dan-je-denkt-multiplier. Dat zou ik eigenlijk wel moeten doen natuurlijk. Ik ga, ietwat optimistisch, voor een multiplier van anderhalf. Dan kost het dus 66.000 euro. (Eigenlijk is het te gek, maar niets doen is geen optie.)

Dat betalen Meneer en ik samen, dus moet ik straks zo'n 33.000 euro over kunnen maken. Dat is veel geld, vind ik. Lang geleden schreef ik al eens over dat wonen mijn grootste kostenpost is.

Wanneer?

Dat weet ik niet precies. We hebben tot nu toe alleen de verzekering gekregen dat het dit jaar niet lukt. Ik hoop dat het ergens begin volgend jaar wordt, laten we zeggen: maart 2023, en laten we ook zeggen dat we eind mei 2023 alles betaald moeten hebben.


Wat heb ik al?

Eind juli realiseerde ik me dat deze uitgave eraan zat te komen en dat ik het bedrag waarschijnlijk niet zomaar uit mijn mouw zou schudden. Gelukkig hoefde ik niet helemaal bij nul te beginnen: op mijn spaarrekening stond al € 12.400 te verpieteren, zonder dat het ergens specifiek voor bestemd was. Het geld staat er nog steeds en is nu bestemd voor de ramen. Sinds eind juli is daar € 1.500 bij gekomen. Ik heb dus 'al' € 13.900.

Doorsparen

Nog € 19.100 te gaan. Als ik in het huidige tempo doorspaar, doe ik er nog drie jaar over. Ik denk niet dat de aannemer zo lang op zijn geld wil wachten. Ik weet in ieder geval dat ik niet zo lang op strak schuivende ramen wil wachten. Het tempo moet dus omhoog en de vraag is: hoe. In november en december zal het niet makkelijk zijn, omdat dat nou eenmaal dure maanden zijn, dus ik reken op die maanden op het huidige tempo van € 500 per maand. Vanaf januari ga ik € 1.000 per maand sparen. Dan heb ik eind mei € 19.900 bij elkaar en kom ik 13.300 tekort. Food for thought.

2 opmerkingen:

  1. Inderdaad een hoop geld... Hoe ga je die 1000 euro per maand realiseren?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom ik op terug. In het kort: niet beleggen en geen boeken en pakken kopen, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen