17 november 2022

Licht reizen

Omdat wij volgend jaar heel graag een vliegreis willen maken en ik vind dat dat eigenlijk niet kan vanwege de enorme negatieve impact op de wereld, ben ik op zoek naar manieren om die impact te verkleinen. Je kunt erover twisten of compenseren verkleinen is, maar dat (compenseren) is wat we in ieder geval maar alvast hebben gedaan. 

Tips om de uitstoot van je vliegreis te beperken

Op internet vind je nog wel wat andere tips dan compenseren:
  1. Ga niet! (Veruit de beste als het om voorkomen van negatieve impact op de wereld gaat.)
  2. Neem een directe vlucht.
  3. Vlieg economy.
  4. Reis licht.
  5. Ga met de trein (of een ander goed vervoermiddel) naar het vliegveld.
Andere tips gaan over een goede accommodatie kiezen en lokaal eten. Goede tips, maar die hebben niets met een vliegreis te maken.

Reis licht

Tip 1 hebben we in beraad. Tip 2, 3 en 5 doen we sowieso (als we tip 1 niet opvolgen). Blijft over tip 4: Reis licht. Daar moet ik een beetje om lachen. Wat weegt zo'n vliegtuig wel niet en hoe significant is het dan als ik een jurkje, een spijkerbroek, een paar schoenen en een boek (er worden hier wel degelijk opofferingen gemaakt) minder meeneem?

Weegschaal

Als je dat precies wil weten, leg je die spullen op een weegschaal én ga je op zoek naar hoe het gewicht wordt meegenomen in de uitstootberekening. Dat laatste tevergeefs. Ik kan het tenminste niet echt vinden. Het enige wat ik vind en een beetje begrijp, zijn twee vuistregels, dus daar moet ik het mee doen.

Wat weegt een vliegtuig

Het vliegtuig waarmee KLM naar Curacao vliegt (een Boeing777-200ER) weegt leeg trouwens 138.000 kilo (bron) en de spullen die ik niet mee zou nemen 1,7 kilo (volgens mijn weegschaal). Dat maakt me niet geruster over de significantie van minder gewicht meenemen. Maar ik ga toch even naar die vuistregels:

Vuistregel 1

Reductie van 1% in gewicht, levert 0,75% reductie van uitstoot. (bron)

Oké, er stond brandstof, daar heb ik uitstoot van gemaakt. Dat kan volgens mij, omdat het in procenten is. Verder gebruik ik de gegevens van de uitstootberekening die ik eerder heb laten maken. Ik neem aan dat ze voor die berekening van de uitstoot het maximale gewicht van het vliegtuig nemen: 297.550 kilo. De uitstoot komt neer op 1.988 kg CO2 per persoon (retour). Ik neem aan dat als je dat vermenigvuldigt met het totale aantal passagiers (320) je op de totale uitstoot uitkomt: 1.988 x 320 = 636.160 kg CO2.

Berekening

Dan de vuistregel: 1% reductie van het gewicht (297.550 kg), dat is 2.975 kg, levert 0,75% reductie van de uitstoot (636.160), dat is 4.771 kg CO2. Als je dat terugrekent naar een reductie van 1 kg gewicht, kom je op 1,6 kg CO2. Dus voor elke kilo die ik niet meeneem bespaar ik 1,6 kg CO2. Dat klinkt zo op het eerste gezicht niet slecht, maar het is op het totaal heel erg weinig. Als ik het in een percentage van mijn totale uitstoot wil uitdrukken, geeft mijn excel een dikke nul (0). In promillage dan maar: 0,8 promille per kilo.

Vuistregel 2: 

The cost of weight is 3.5% per flight hour

De vlucht naar Curaçao duurt 10 uur, 10 x 3,5 = 35%. Dus elke kilo die je minder meeneemt op een vlucht van 10 uur, scheelt 350 gram brandstof. Volgens ecotree moet je dat vermenigvuldigen met 3,1 om op de CO2-uitstoot te komen (en dat lijkt scheikundig ook wel te kloppen, maar ik heb de binas er niet zelf bij gepakt). Dus een kilo minder bagage meenemen, levert ook een kilo minder uitstoot op, en omdat je die kilo dan ook niet mee terug hoeft te nemen, scheelt dat 2 kg CO2 op de hele reis, oftewel 1,1 promille per kilo.

Geen zoden 

Kortom: 1,6 of 2,0 kilo CO2 minder per kilo bagage die ik thuis laat. Het zijn benaderingen gebaseerd op aannames en eerlijk gezegd heb ik niet genoeg feeling voor dit soort berekeningen om te kunnen zeggen of ze een beetje in de buurt komen. Ze bevestigen wel mijn gevoel bij tip 4: Reis licht: het zet geen zoden aan de dijk (en dat hebben we nou net wel nodig met de zeespiegelstijging). Maar ...
  • omdat ik wel wat extra motivatie kan gebruiken om wat kilo's kwijt te raken;
  • omdat een heel klein beetje nog altijd beter is dan niets;
  • omdat ik voorlopig (behalve tip 1) niets beters weet,
ga ik afvallen voor minder CO2-uitstoot. Omdat het uitzoek- en nadenkwerk én het schrijven van dit blogje wat tijd kostte, terwijl het concept van afvallen voor CO2-reductie al in mijn hoofd zat, kan ik u trots melden, dat ik op basis van de minst gunstige vuistregel al 1,1 kilo CO2 minder uitstoot àls we dat eind gaan vliegen. Als het goed blijft gaan, houd ik u op de hoogte.

En natuurlijk neem ik ook zo min mogelijk mee, want veel meer dan een bikini en een e-reader heb je niet nodig toch?

3 opmerkingen:

  1. Normaal een stille lezer maar nu toch een berichtje. Heel fijn dat je weer blogt. Ik lees het met veel plezier. Bijvoorbeeld de (on?)verwachte kosten bij de verhuurwoning, of licht reizen. Voor licht reizen is deze site misschien handig: een Engelstalige blog, Lady Light Travel. De blogger is niet zo actief meer, maar er staan veel handige tips (voor de vrouwelijke reizigers). Hopelijk heb je wat aan deze kleine tip. Succes met de voorbereiding voor de reis!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja dat is zeker een voordeel aan een ereader! Je kunt er eindeloos veel boeken opzetten zonder enig gewicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk van je horen! Dankjewel voor de tip, inderdaad een leuk blog om even op rond te struinen.

    BeantwoordenVerwijderen