12 november 2022

Valt er nog wat te ritselen?

Ik lig dus grandioos niet op koers voor het kunnen betalen van het reviseren van onze ramen volgend jaar. Dat is niet best. Gelukkig valt er wel wat te ritselen. Ritselen in een ruime betekenis van het woord, want schuiven met je eigen reserveringen kun je misschien strikt genomen geen ritselen noemen, en dat is precies wat ik ga doen.

Min-uren

Ik heb een contract met mijn werkgever voor 20 uur in de week. Ik krijg elke maand salaris alsof ik precies die 20 uur heb gewerkt en aan het einde van het jaar krijg ik een afrekening op basis van het aantal uren dat ik echt heb gewerkt. Tot nu toe was die afrekening altijd positief, maar dit jaar heb ik een heleboel andere leuke dingen gedaan op momenten dat ik normaal werk. Dat betekent misschien wel min-uren.

Dat klinkt in dit kader natuurlijk niet goed, want dat betekent dat ik misschien wel salaris moet terugbetalen. Gelukkig zag ik dit al vrij vroeg in het jaar aankomen en besloot ik toen daar wat voor te reserveren. Er staat dus een klein potje voor het terugbetalen van min-uren op mijn spaarrekening.

Uiteindelijk lijkt mijn uren-saldo ongeveer op nul (of misschien zelfs wat in de plus) uit te komen. Als dat zo is, valt die reservering vrij. Het is geen wereldschokkend bedrag: €1.200, maar het is toch 9% van wat ik tekort kom.

Kortom: waar ik tot deze maand zonder enige terughoudendheid uurtjes vrij nam, heb ik me voorgenomen de laatste twee maanden ten minste al mijn geplande uren te werken en misschien zelfs wat extra. Gelukkig heb ik leuk werk, dus ik heb er zinnin.

Energie

Voor de energiekosten geldt iets vergelijkbaars. Daarvan zag ik al aankomen dat we bij moesten betalen en dus hebben we daarvoor gereserveerd. Eerder schreef ik dat we bij moeten betalen vanwege het extra verbruik door de bij ons inwonende Oekraïners, maar het komt ook wel een beetje doordat we ons maandbedrag vanaf het begin af aan zo laag mogelijk hebben gezet. We sparen liever bij onze bank (hoewel dat ook geen vetpot is) dan bij onze energieleverancier, dus hebben we na het ingaan van het contract met het lage maandbedrag vrijwel meteen ook een automatische maandelijkse overschrijving naar onze eigen spaarrekening ingesteld en in juni hebben we die overschrijving verhoogd. Het bedrag dat er staat, is hoger dan de de inschatting van het terug te betalen bedrag die ik laatst heb gemaakt en de helft ervan is van mij. Dat levert naar schatting € 725 op. Nog minder dan de min-uren, maar toch nog 5%.

Vakantie en spullen

Er staat ook nog een reservering van € 2.000 voor vakantie. Die laat ik staan voor onze Curaçao-reis. De € 1.000 voor spullen laat ik ook staan. Dat is eigenlijk al een beetje aan de krappe kant. Mijn laptop en telefoon zijn niet meer de jongste en die wil ik kunnen vervangen als ze niet meer goed werken. Ik weet inmiddels wel, dat ik komende maanden alleen een nieuwe telefoon koop, als mijn huidige het niet meer doet. De laatste weken was een paar keer door mijn hoofd geschoten dat ik hem misschien maar eens moest vervangen (want weinig opslagcapaciteit en geen briljante camera). Nu ik alles op een rijtje heb gezet, weet ik dat dat niet slim is, want dan moet de reservering aangevuld worden.

Verder zoeken

Deze eerste ritselzoektocht levert nog niet voldoende op. Nog maar eens verder nadenken. Gelukkig heb ik nog wat tijd. Als het moet, kan ik altijd beleggingen liquideren, maar dat wil ik liever niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten