6 november 2022

Prima energietarieven, maar hoeveel moeten we nou betalen?

Wij hebben geluk. November vorig jaar sloten we een energiecontract voor drie jaar. We hebben dus prima tarieven. Dit blogje gaat dan ook niet over hoge kosten, maar wel over hoe moeilijk de energieleverancier het maakt inzicht te krijgen in die kosten.

Maandelijks verbruiksoverzicht

Ik krijg maandelijks met enig bombarie ("Alstublieft!") een mail met verbruiksoverzicht van onze leverancier Delta. Dat is een pdf'je waarin ik kan zien hoeveel elektriciteit en hoeveel gas we hebben verbruikt de afgelopen maand. Elektriciteit in kilowatturen en gas in kubieke meters. Dat is prima info (die we ook zelf uit onze slimme meter halen, maar dat terzijde). 



Niet in euro's

Ik zou naast de kilowatturen en kubieke meters graag willen weten hoeveel dat kost, het verbruik in euro's dus, en dat staat er niet. Het is ook nergens te vinden op mijndelta. In het overzichtje staat wel hoeveel euro het meer of minder is. Waarmee ze vergelijken heb ik nog niet gevonden, ik vermoed de voorgaande maand, maar dat staat er niet.

Wat zijn de kosten?

Ik snap niet waarom ze niet het bedrag van die maand opnemen. Dat is toch niet zo moeilijk?
'U heeft 500 kWh verbruikt, dat kost € 125. 
U heeft 200 m3 verbruikt, dat kost € 250.
De vaste kosten voor levering van elektriciteit en gas bedragen - € 19 (dat is een negatief bedrag, omdat u van de overheid korting krijgt op de energiebelasting).
Totaal komen de kosten voor deze maand neer op ongeveer € 356.'

Automatisch

Ik vind het zelf best een beetje moeilijk, bijvoorbeeld dat van dat negatieve bedrag, hoe zit dat ook al weer, klopt het zo? Het lijkt er wel op als ik kijk in mijn tarievenoverzicht (dat overigens heel goed vindbaar in mijndelta staat; handig). Maar zij zitten erop, en ze moeten dit uiteindelijk uitrekenen voor de jaarafrekening. Dat doen ze vast niet met de hand. Ik gok dat ze er een handige tool voor hebben. Ik denk dan: als het per jaar kan, kan het ook per maand, waarschijnlijk 'zelfs' automatisch.

Disclaimer

Daar mogen ze dan van mij alle disclaimers bij zetten die ze willen. Er staat er nu ook al een op het overzicht (geen rechten te ontlenen) dus wat dat betreft is er geen verschil. Mogen ze er van mij voor de mensen die op basis van het verbruik van augustus hun maandbedrag naar beneden bij willen stellen, bij zetten dat het verbruik afhankelijk is van de buitentemperatuur en dat het dus logisch is dat je in warme maanden veel minder dan je maandbedrag verbruikt; in koude maanden verbruik je meer. 

Hey Delta, waarom?

Ze noemen het bedrag niet in het verbruiksoverzicht. Ik ben benieuwd naar de reden. Daarom heb ik het gevraagd, maar het webcareteam is er niet op zondag (terecht). Ik wacht geduldig op het antwoord.


3 opmerkingen:

  1. Ik denk, dat het te maken heeft met teveel variabelen. Als je zonnepanelen hebt klopt dat al niet meer. de ene maand lever je meer terug dan de andere, en het tarief is afhankelijk van je totale jaarverbruik. Dus dat weet je niet per maand. Eneco laat wel de prijzen zien, en dat begrijp ik nooit. Want, laten we eerlijk zijn, de meeste mensen lezen de kleine lettertjes niet, die wil je niet blij maken met een dode mus.
    Anna H.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Delta ziet perfect hoeveel er wordt teruggeleverd, dit staat ook in het maandelijkse overzicht (negatief verbruik).

      Verwijderen
  2. Inmiddels heb ik antwoord van Delta: er wordt aan gewerkt. Ze verwachten het volgend voorjaar aangepast te hebben in hun mijn-omgeving.
    Teruglevering weten ze inderdaad precies. Er kunnen kleine verschillen ontstaan omdat saldering over het hele jaar plaatsvindt, maar die zijn alleen maar in het voordeel van de klant, toch?
    Wel een goed punt dat mensen de disclaimer vaak niet lezen. Volgens mij is er wel iets te verzinnen om in een plaatje duidelijk te maken hoe je verbruik van die maand zich verhoudt tot het verbruik dat die maand past bij je termijnbedrag. Een mooie uitdaging voor Delta.

    BeantwoordenVerwijderen