1 augustus 2016

Bank- of beleggingskosten

Bijna een jaar geleden zette ik een voor mij grote stap: ik ging beleggen. Ik koos voor beleggen via de Rabo waar mijn lopende rekening liep (en loopt). Voor mij was de drempel om bij 'mijn eigen bank' te beleggen lager dan bij een voor mij nieuwe organisatie. Bovendien waren de kosten (en het historisch rendement) redelijk concurrerend.

Wat ik toen niet had verwacht, is dat de kosten voor de 'basis dienstverlening' worden geïnd van mijn lopende rekening en dat die dus niet in mindering worden gebracht op mijn portefeuille. Die kosten worden per kwartaal in rekening gebracht. Dus, terwijl ik het goedkoopste bankpakket heb, heb ik eens in de drie maanden ruim 20 euro bankkosten. Ik vind dat onhandig. Het verstoort mijn over- en inzicht.
Transactiekosten worden wel direct verwerkt in mijn portefeuille. Overigens alleen in het 'saldo' en niet in het overzicht dat de bank presenteert. De bank laat je een overzichtje zien met 'aankoopwaarde' 'huidige waarde' en 'verschil'. Daarmee wekken ze bij mij de indruk dat dat 'verschil' je opbrengst is. Dat is niet zo, het is in ieder geval niet je netto opbrengst. Want de transactiekosten (en basis-dienstverleningskosten) zijn hierin niet meegerekend. Om te kunnen zien wat het me werkelijk oplevert (of hoeveel verlies ik heb) moet ik mijn eigen overzichtje maken. Onhandig toch?!

Overigens is er wel een overzichtje met kosten en ook een overzichtje met rendement. Maar ik heb nog nergens het overzicht gevonden waar ik behoefte aan heb:

"Bedrag wat ik erin gestopt heb" versus "Huidige waarde".

Dat overzichtje maak ik dus zelf. Ik hoop op dit blog een inzichtelijk overzicht te kunnen laten zien als ik precies een jaar aan het beleggen ben.

Nu ga ik een boterham beleggen. Dat is een stuk eenvoudiger. :)

2 opmerkingen:

  1. En om die reden, raadde veel mensen jou toen Meesman aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt dat een aantal mensen mij Meesman aangeraden heeft, volgens mij meer om de lage kosten dan om het inzicht in die kosten. Hoe dan ook: ik wilde in eerste instantie beginnen bij de voor mij bekende bank omdat me dat meer comfort gaf. Later, in december, ben ik ook gaan beleggen bij Meesman.

    BeantwoordenVerwijderen