6 augustus 2016

Geld als water

In de periode juni 2013 - juni 2014 verbruikten we 76 m3, dat is 213 liter water per dag.
In de periode juni 2014 - juni 2015 verbruikten we 75 m3, dat is 206 liter water per dag.
In de periode juni 2015 - juni 2016 verbruikten we 70 m3, dat is 188 liter water per dag.



Volgens het nibud is 93 m3 gemiddeld voor een tweepersoonshuishouden. Op gemiddeld.nl vind ik 91 m3 (cijfers 2015). Daar zitten we dus keurig onder met 70 m3 oftewel 188 liter.

Ik vind dat nog steeds heel veel eigenlijk. 188 flessen water elke dag, waar laten we die? (Nou ja natuurlijk niet echt de flessen, maar de inhoud daarvan.) Waarschijnlijk stroomt het meeste over ons hoofd en vervolgens het doucheputje in. En een flink deel zal ook door de wc spoelen.

Ons maandbedrag is gedaald van € 18,52 via € 18,19 naar € 17,14. We betalen in tien maanden, van augustus tot en met mei, en in juni en juli gaat het waterbedrijf aan het rekenen. Dan innen ze niet. Het maandbedrag was de afgelopen twee keer dus te hoog. Dat betekent dat we dan in augustus een klein bedrag betalen en vanaf september het nieuwe maandbedrag.

Het is geen wereldbedrag wat we bespaard hebben, maar we besparen dan ook niet heel bewust of streng op water. Zuinig zijn met water doe je voor het milieu. Ik vind het heel normaal dat je niet elke dag een half uur onder de douche staat, dat je een spoelstop oid in je toilet hebt en dat je de kraan niet laat lopen terwijl je je tanden poetst. Dat zijn dingen die we vroeger al meegekregen hebben en die nu onbewust gaan. 
Overigens bestaat ongeveer de helft van ons bedrag uit vaste kosten (vastrecht en precarioheffing) en daarop kunnen we niet besparen tenzij we onszelf af laten sluiten en dat gaat ons wat ver.

Wat nieuw is ten opzichte van vroeger is dat we de afwas niet voorspoelen voordat deze de vaatwasser in gaat. Voorwassen is echt niet nodig, wel de etensresten eraf schrapen, maar niet spoelen! Dat is nog altijd wel een discussie als ik samen met oudere mensen uit mijn familie 'afwas'.

Ik hoop dat we de dalende lijn vast kunnen houden, maar dat zal misschien niet makkelijk zijn nu ik hele dagen thuis ben omdat ik niet meer werk. Ik ga er een beetje op letten.

3 opmerkingen:

  1. Prima verbruik! als je water wilt besparen kan je het beste vegetariër worden. Voor elke kilo vlees is een sloot aan water nodig die je normale waterverbruik met gemak overschaduwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja dat is waar, goed punt. We eten hier regelmatig vegetarisch, maar lang niet elke dag want we vinden vlees ook wel erg lekker. Waterbesparing is een goede extra reden om minder vlees te eten.

      Verwijderen
  2. Wat goed dat je zoveel hebt kunnen minderen! Het is prachtig zichtbaar in die grafiek!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen