23 augustus 2016

Herinneringen en foto's

Niet alle herinneringen zijn leuk. Van minder leuke herinneringen wil ik eigenlijk alleen de les onthouden. Van leuke dingen wil ik het liefst alles herinneren. Nou heb ik veel leuke dingen kunnen doen en meemaken en ik wil ook weer niet continu bezig zijn met mijn herinneringen, ik doe ook graag nieuwe leuke dingen.

Maar met enige regelmaat vind ik het heerlijk om bezig te zijn met herinneringen. Dat kan door erover denken, erover te praten met mensen die erbij waren of foto's en filmpjes te kijken. Of natuurlijk een combinatie daarvan.

Vroeger plakte ik mijn foto's in. Niet heel structureel, dus ik heb genoeg memorabele momenten waarvan de foto's in een envelopje zitten weggestopt, maar wel af en toe. Ik vind het leuk om de foto's in die oude albums te bekijken en te lezen wat ik erbij heb geschreven.

Tegenwoordig laat ik van die foto-albums drukken. De mogelijkheden zijn legio en ik geniet van het maken en terugkijken. Het is wel al weer een tijdje geleden dat ik zo'n album heb gemaakt. Ik heb het idee dat het toch best duur is. Dus ik heb even gekeken en vergeleken, beetje quick and dirty, gewoon voor de indruk.

Voor 8 euro kun je een ouderwets fotoalbum kopen met 84 pagina's (afmetingen: 25 x 22 x 3,5 cm). Stel dat je de helft van die pagina's gebruikt voor één vakantie, 2 foto's per pagina, 20 cent per foto ... Dan kost dat fotoboek je ongeveer 25 euro en mag je een middagje met fotolijm en lineaal in de weer.

Voor 25 euro krijg je maar 24 pagina's in een gedrukt fotoalbum van 28 x 21 cm met glansafwerking, en verder standaard. Altijd wat uitzoekwerk, maar dat is het uitzoeken van de foto's voor een ouderwets album ook.

De nieuwe manier van fotoalbums maken is dus een stuk duurder en dat terwijl je nu juist meer foto's hebt dan vroeger. Ik vind ze wel mooier, hoewel die zelf ingeplakte foto's en zelf geschreven tekst ook wel wat heeft. Soms maak ik trouwens wel een collage van foto's en zelfgeschreven tekst waar ik een foto van gemaakt heb voor in zo'n gedrukt album, dan heb je dat effect toch een beetje.

Wat ik ook regelmatig doe is gewoon foto's kijken op mijn laptop of op een groot scherm. Ik hoor vaak van mensen dat ze eigenlijk niet toekomen aan het kijken van digitale foto's. Ik doe dat dus wel. En op mijn oude laptop was mijn screensaver een diavoorstelling van foto's. Zo zag ik ze regelmatig langskomen. Dat ga ik maar weer eens instellen want dat was eigenlijk heel leuk. En het is bijna gratis. Alleen wat energiekosten.

1 opmerking:

  1. Ik heb wel eens zo'n album gemaakt voor mijn jongste zoontje. Het is wel leuk, maar ik vind een gewoon zelfgemaakt foto album toch leuker.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen