19 augustus 2016

Kosten per dag

Ik wil een beeld krijgen van de verhouding van mijn kosten. Daarvoor heb ik uitgerekend wat 'alles' me per dag kost. Het zijn mijn kosten, dus waar het gezamenlijke kosten  betreft, heb ik de helft gerekend.

Wat opvalt is dat wonen me heel veel meer kost dan de rest. Nou hebben wij bewust de keuze gemaakt voor een bijzonder huis, maar toch. Ik ben wel benieuwd hoe de verhoudingen bij anderen zijn.

Ik heb een paar keuzes gemaakt in de berekening. Per categorie:

Wonen
Wonen is inclusief aanschafkosten, hypotheekrente, onderhoud, investeringen, lokale belasting en verzekering. Ik heb geen rekening gehouden met een restwaarde, omdat ik tot mijn dood ergens moet wonen. (Ik heb hier eerder een blogje over geschreven.)

Vervoer
Vervoer is inclusief ov-chipkaart en -reizen, reserveringen voor vervanging van de auto en mijn fiets, onderhoud, benzine, en belasting.

Spullen
Dit zijn reserveringen voor het vervangen van spullen zoals de wasmachine, de bank etc.

Mobiele telefoon
Dit zijn mijn abonnementskosten voor bellen en mobiel internet en wederom reservering voor vervanging.

Bankkosten
Dit is inclusief beheerkosten van mijn beleggingsrekening.

De andere categorieën zijn volgens mij duidelijk.
NB Dit zijn niet mijn huidige uitgaven per dag. Dat komt voornamelijk doordat ik een deel van de aanschafkosten en investeringen in het huis al betaald heb.

4 opmerkingen:

  1. Je huis springt er inderdaad uit! Flink deel van je dag dat je daarvoor werkt. Ik zal mijne ook eens bekijken, misschien leuk om er een blogje over op te zetten! :) Staat gezondheidszorg bij jou ook voor je zorgverzekering? Of zijn dat alleen de medische kosten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk niet meer :) Maar je punt klopt.
    Gezondheidszorg is zorgverzekering plus medische kosten die de verzekering niet dekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer zo'n leuk overzichtje! Ik vind het niet zo gek overigens dat je daar zoveel geld aan kwijt bent, in verhouding tot de rest. Ik hoop dat je het goed vindt dat ik ook dit onderwerp een keertje ga behandelen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben razend benieuwd hoe dit bij anderen zit dus alleen maar leuk als anderen er ook een blogje aan wijden.

    BeantwoordenVerwijderen