20 augustus 2016

Beleggersverjaardag

Ik heb het zomaar voorbij laten gaan: mijn eerste beleggersverjaardag. Dat was 17 augustus, maar toen was ik te druk bezig met schuren, denk ik. Dus heb ik net even gekeken naar de resultaten van mijn eerste jaar.

Schreef ik 1 augustus nog dat ik bij mijn (Rabo)bank nergens een overzicht van het netto-rendement kon vinden, vandaag vond ik het meteen. Waarschijnlijk heb ik eerder niet goed gekeken, maar heel misschien hebben ze het aangepast. Dat laatste hoop ik eigenlijk, want het is natuurlijk wel een beetje suf van me dat ik over de bank klaag terwijl het aan mezelf ligt.

Hoe dan ook: er is een keurig overzichtje met het netto-rendement:


Het netto-rendement over de periode 17-08-2015 tot en met 16-08-2016 is: 3,1%. 

Dat is niet helemaal de 7% waar MMM (en vele anderen) mee rekenen. Dat betekent niet dat het mislukt is of dat het verhaal van MMM niet klopt. Beleggen doe je voor de lange termijn en dat is meer dan 1 jaar, sterker nog: je moet het eerder bekijken over een periode van 10 tot 15 jaar. Nog een poosje te gaan dus.
Die 3,1% is echt een moment-opname en is zelfs wat geflatteerd. Als ik 17 aug tot en met 17 aug invul (wat ik eerder per ongeluk had gedaan), dus maar één dag langer, dan is het rendement 'maar' 2,9%.

Ik ben tevreden over mijn beslissing om te gaan beleggen. Het rendement over het eerste jaar is stukken beter dan op een spaarrekening. En ik heb er niet wakker van gelegen, ook niet in december en januari toen ik flink op verlies stond.
Ik laat het geld dus lekker op de beleggingsrekening staan zodat het lekker door kan groeien. Ik weet dat het ook weer kan krimpen en dat er zelfs een kans is dat ik alles kwijtraak. Maar het is geld wat ik over heb en het risico is voor mij aanvaardbaar.

Ik heb later ook nog een beleggersrekening bij Meesman geopend. Die heb ik nog geen jaar dus die heb ik niet meegenomen in dit beleggersverjaardagsblogje.

6 opmerkingen:

  1. 3,1% rendement vind ik al heel netjes. Zeker met de negatieve inflatie in gedachte is je echte rendement nog wat hoger, ruim boven de 3,5%.
    Ik hoop dat het met mijn beleggen ook zo goed gaat..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat valt niet tegen, zeker met een Brexit e.d. er nog bij. Ik kon het niet terug vinden, maar heb je een eenmalige inleg gedaan? Of leg je hier elke maand in?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterk ben je om met het verlies toch te laten staan en niet om te kijken bij de dure Rabo bank. Met een lange beleggingshorizon en een stevig verankerd doel, gaat het je lukken.
    De inflatie is lager dan je rendement en dat is een fijn gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan je nog wat meer vertellen over het beleggen? Hoeveel leg je in? Kies je zelf waarin je belegd? Of doet Rabobank dat automatisch voor je? Etc.
    We zijn ons zelf aan het verdiepen in beleggen. Dus ben benieuwd naar wat persoonlijke ervaringen.
    In ieder geval fijn dat je over een jaar toch een positief rendement behaald :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd en 3.1% is altijd beter met wat we nu op de spaarrekening krijgen dus winst. En wat nu nog niet is zal later alleen nog maar omhoog kunnen lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjulliewel voor de leuke reacties.
    Ik ben begonnen met een startkapitaaltje, heb toen een tijdje maandelijks ingelegd wat ik overhield en ben daar vervolgens weer mee gestopt toen ik met het voorproefje op mijn pensioen begon. Ik heb een profiel gekozen (neutraal) en daarmee belegt de bank voor mij. Ik hoef verder niets te kiezen of te beslissen. Dat zou ik ook niet willen, daar zou ik zenuwachtig van worden.

    BeantwoordenVerwijderen