28 augustus 2016

Frans balkon

Ik ben altijd vrij en toch op vakantie. Heb je vakantie 'nodig' als je altijd vrij bent? Ik weet het niet. Ik ben sinds mei vrij en nu op vakantie. Het hoefde niet, maar het kon wel. En Meneer Money Wenkbrauw was niet vrij sinds mei en wilde wel op vakantie, het liefst samen met mij (en ik met hem als ik dan toch zou gaan, fijn he 😜 ). Dus zit ik nu lekker op een Frans balkonnetje -nee, niet zo'n laffe open deur met direct een hek ertegenaan zodat je gewoon binnen zit, maar een écht balkon in het Franse land- mét uitzicht op Reims, een blogje te tikken.


"Ik zit te twijfelen"


Ik was thuis nog lang niet verveeld, gestresst of in een sleur geraakt. We hebben een fijn huis op een fijne plek, waar het weer deze week ook goed was, met fijne buren en fijne dingen om te doen. Ik geniet echt thuis.
Had ik dan net zo goed thuis kunnen blijven? Ik zit te twijfelen, want daar lijkt het op, maar ik denk toch dat het niet zo is, niet 'net zo goed'. Ten allereerste omdat ik niet alleen leef en dat ook niet wil. Meneer Money Wenkbrauw was wel aan deze vakantie toe.* Ten tweede omdat ik hier van andere dingen geniet dan thuis, onze gastvrouw wordt van een heel aardige Franse mevrouw een vriendin (dat is toch gaaf!), ik proef dingen die ik anders niet zou proeven, ik spreek mensen die ik anders niet zou spreken, ik leer dingen die ik anders niet zou leren. En dat vind ik fijn. Ik zit me tijdens het schrijven af te vragen of ik dan toch een soort rupsjenooitgenoeg ben zoals ik hier zit op mijn Franse balkon, én of dat erg is. Ik besluit lief voor mezelf te zijn en vind het niet erg. Ik weet dat ik zonder kan en realiseer me dat ik een bofkont ben. Als er een tijd komt dat er meer goede redenen zijn om niet op vakantie te gaan dan er goede redenen zijn om wel te gaan, ga ik niet.

Zou er een tijd komen dat ik wel vakantie nodig heb? Ik kan het me nu niet voorstellen, maar word er wel voor gewaarschuwd. Ik hoef er niet eigenwijs over te doen of het klakkeloos aan te nemen. Ik doe gewoon het experiment: na deze vakantie weer naar huis en dan zien we wel of en wanneer ik behoefte krijg aan vakantie en hoe de balans van redenen dan uitvalt. Als ik tegen die tijd nog blog, laat ik het weten.

*For the record: ik houd echt wel van af en toe alleen zijn, maar vakanties zijn onderdeel van ons gedeelde leven, en daar houd ik ook van.
En de kwalificatie 'laffe' is niet lullig bedoeld. Ik snap ook wel dat een hek achter die deur wel zo veilig is en dat het eigenlijk best wel een goed idee is zo'n Frans balkon.

6 opmerkingen:

  1. Wat is "vakantie"? Voor mij is vakantie "(tijdelijk) niet hoeven werken". Als ik vakantie heb, ben ik graag thuis. Jij bent in mijn woordenboek "op reis". Dat doe je om nieuwe dingen te beleven. Dat doe ik soms ook in mijn vakantie (omdat mijn meneer dat graag wil) en daar kan ik ook van genieten. Dus nee in mijn woordenboek heb je geen vakantie 'nodig' als je niet werkt maar kun je wel behoefte hebben aan nieuwe ervaringen. Thuis of ergens anders. Geniet er dus maar van:-) (btw in mijn woordenboek is jouw probeerpensien dus ook gewoon vakantie, aangezien je potje op enig moment leeg zal zijn en je dus weer aan de bak moet;-) ik gun je echter een zo lang mogelijk probeerpensioen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor mij is vakantie : vooral niets moeten, dat is handig want dat kan ook gewoon thuis, niet omdat ik niet graag weg wil, maar gewoon omdat de financieen het niet toelaten. en als ik dan in mijn achtertuintje in mijn ligstoel lig met een mooi boek ,een hapje en een drankje ,de zon schijnt en mijn buuf belt met een spaanse vriendin en praat spaans, dan lijkt het net alsof ik toch in het buitenland vertoef .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan me voorstellen dat je je dan even in Spanje waant. Dit weekend weer mooi weer. Geniet ervan!

      Verwijderen
  3. wij werken al lang niet meer maar voor ons is de vakantie nu: onze horizon weer eens verbreden. Inderdaad andere mensen ontmoeten, andere gewoonten en culturen beleven. Rn dan bij thuiskomst weer kunnen genieten van de "gewone dingen"!

    BeantwoordenVerwijderen