12 augustus 2016

"Moet je nieuwe kopen"

Onze kleine logeetjes zeggen het vaak: "Moet je nieuwe kopen." Als iets op is of stuk, rolt het zinnetje er als vanzelf uit. En dat gaat net zo makkelijk bij de hagelslag als bij de auto (die gelukkig niet echt stuk was, maar alleen maar een beetje beschadigd).

Ik twijfel hoe daarmee om te gaan. Ze zijn jong en wat dit betreft onbezorgd. Dat gun ik ze van harte, ze hebben genoeg meegemaakt (waaronder schaarste in eerste levensbehoeften). Ik wil niet dat ze zich daar nu nog een moment zorgen over maken. Als je (bijna) een kleuter bent, mag je voornaamste zorg zijn of je knuffel wel in de logeertas zit (dat is al zwaar genoeg).
Tegelijkertijd wil ik ze leren met waarde om te gaan. Dat het om allerlei redenen goed is om zuinig om te gaan met spullen en de wereld om je heen. Dat er niet ergens een onuitputtelijke bron van geld is. Ik heb dus de neiging om te reageren met "Dat gaat zomaar niet." of "Dat kost geld." Maar ik vind mezelf dan oubollig en niet relevant klinken.

Ik denk dat ik maar begin met het onderscheid maken tussen een bijna-eerste levensbehoefte als hagelslag en de auto. Als de hagelslag op is moet er nieuwe komen. Punt uit. Dan hebben ze dus gelijk. We moeten nieuwe kopen.
En verder kan ik, zonder over geld te reppen, uitleggen dat de auto nog goed rijdt, en dat we dus geen nieuwe nodig hebben. Of, als de yoghurt op lijkt, dat het slim is om nog even het pak goed uit te knijpen, want dan heb je nog wat om van te genieten.

Fijn zo'n blog waarin je al schrijvende je gedachten kan ordenen. En misschien hebben mijn geachte lezers nog tips? Die worden, als altijd, zeer gewaardeerd.

6 opmerkingen:

  1. Of alternatieven aanreiken. Als de yoghurt op is maken we van de nood een deugd en nemen we ijs als toetje, of fruit, of kwark, of vla, of of of.
    Als de hagelslag op is nemen we wat anders, of schaven we wat van een blok chocolade.
    Als de auto stuk is gaan we een auto huren, of lenen, of vragen we een lift, of gaan we met de bus/trein/metro, of doen we er langer over en gaan we fietsen of we veranderen onze bestemming. Kinderen zijn echt wel creatief en vinden het vaak leuk als er iets verrassends gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou dat gewoon wel zeggen, daar leren ze van!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mee eens! Door het te zeggen, en goed uit te leggen, leren ze. Als ze het maar vaak genoeg herhalen, en niemand leert ze hoe het ook anders kan, zijn het straks de consumeerderaars van de toekomst ;-)

      Verwijderen
  3. Ik denk dat het heel goed is om ze uit te leggen dat je niet alles iedere keer nieuw kan kopen. Bijvoorbeeld in het geval van een auto, dat het zonde van het geld is en van het milieu om een nieuwe auto te kopen.

    In het geval van hagelslag die op is is dat natuurlijk wat lastiger haha. Al zou je daar ook kunnen zeggen dat je die maar 1 keer per periode koopt en dat op ook werkelijk op is, dat niet alles onbeperkt aanvulbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook bij onze kinderen een geliefde uitspraak. Inderdaad als iets op is, maar ook als het stuk is. Ik leg dan zeker wel uit dat het niet altijd zo werkt.
    Als speelgoed stuk gaat (of dreigt te gaan) door slordig spelen dan moeten ze zuiniger zijn op hun spullen want nieuwe dingen kopen kost geld en alsmaar weggooien en nieuw kopen is slecht voor het milieu.
    Als het om etenswaren gaat dan leg ik uit dat we inderdaad wel nieuwe kunnen kopen, maar tot die tijd ook genoeg andere lekkere dingen in huis hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank allemaal, goed om ideeën van anderen hierover te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen