27 augustus 2016

Goede champagne behoeft geen doos. Of wel?

We zijn in de champagnestreek. We genieten van een heerlijke vakantie.
We logeren bij en praten bij met onze Franse heldin. Hoewel ze vrij goed Engels spreekt, gaat dat in het Frans. Ze spreekt namelijk begrijpelijk Frans, speciaal voor ons spreekt ze langzaam en gebruikt ze makkelijke woorden. Ons Frans wordt langzaam beter.
We wandelen met z'n tweetjes door het bijzondere bos vlakbij haar huis. De bomen groeien op een speciale manier. Het is niet ons vakgebied, maar we vinden het leuk om al wandelend hypotheses te bedenken over hoe en waarom de bomen groeien zoals ze doen.
We 'picknicken' tussen de kippen en geit van onze gastvrouw. Ik 'schommel' op een pallet die met lange touwen aan twee bomen is opgehangen. De meest vrijpostige kip komt erbij zitten. 's Avonds wordt de barbecue tevoorschijn gehaald. We eten en praten Frans met uitzicht op de stad Reims. Als de zon onder is, verdwijnen de kippen, maar de geit blijft er gezellig bij.


En natuurlijk proeven en drinken we champagne.

We zijn ook al even bij het kleine champagnehuis geweest dat de afgelopen jaren onze favoriet was. Het is een grote onder de kleintjes en ze zijn actief bezig met hun bedrijf. Twee jaar geleden hebben ze nieuwe etiketten laten ontwerpen. Ik vind dat ze dat goed hebben gedaan. Het ontwerp is strak en daarmee modern en door bepaalde keuzes in bijvoorbeeld het lettertype en de kleur is de uitstraling tegelijkertijd klassiek. Een knappe mix vind ik.

Dit jaar hebben ze voor het eerst geschenkdozen. De dozen zien er goed uit. Een vergelijkbare mix van modern en klassiek. Ze voegen echt wel wat toe. Een geschenkdoos voor één fles kost twee euro. Dat is 13,3% van wat een fles kost. Ik vind dat veel te veel en schrijf in mijn hoofd de optie meteen af. Maar Meneer Money Wenkbrauw blijkt enthousiast en is al een inschatting aan het maken van hoeveel flessen we komend jaar weg willen geven.
Ik ben verbaasd want Meneer is ook best wel enthousiast over het alleen geld uitgeven aan dingen die nodig of heel erg leuk zijn. Hij vindt dit inderdaad heel erg leuk en betoogt dat het een cadeautje speciaal maakt. Daar zit wat in, en het is leuk om cadeautjes speciaal te maken, maar ik vind de prijs-'opbrengst'verhouding wat scheef.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Geven jullie geld uit aan mooi verpakkingsmateriaal? En zo ja, hoeveel dan?

1 opmerking:

  1. Ik vind 2 euro voor een verpakking erg duur. Ik zou er denk ik wel een euro voor over hebben als het een mooie doos is. Meer niet.

    BeantwoordenVerwijderen