24 augustus 2016

Efficiënt met warmte: Bakken na het afwassen

Lekker relevant nu het zo warm is buiten. Maar het viel me nu toevallig op.

Ik had zin in een gebakken eitje. De vaatwasser was net klaar en ik haalde het kleine koeke(n)pannetje eruit. Het was nog warm. "Ha!" dacht ik, "dan kost het mooi minder energie om het pannetje op te warmen."

Als je het zo kan plannen dat de vaatwasser klaar is net voor je gaat koken, kun je dus wat energie besparen. (Niet je vaatwasser aanzetten als het niet nodig is.)

5 opmerkingen:

  1. Zo haal ik vaak heet water op de badkamer voor in de fluitketel of voor het koken (pasta, rijst). Het hete water moet van zolder komen en een pan koud water opzetten op het gasfornuis kost meer gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, als je echt handig bent kun je met dit weer dmv hulp van de zon wel een eitje bakken.

    Veel van dit soort dingen zet echt geen zoden aan de dijk en is niet merkbaar in het verbruik net wat bovenstaande blogger ook inbrengt.

    Ook net dat koken met deksel haalt bv weinig aan want ook die deksels moet afgewassen worden wat ook energie kost.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, Meneer Money Wenkbrauw was met de auto weg dus ik had geen motorkap tot mijn beschikking om het eitje te bakken. Ik heb dus gezegd dat hij voortaan op de fiets moet. Dan kan ik gratis een ei bakken en het scheelt ook nog brandstofkosten. ;)

      Verwijderen
  3. Lachen. Er zijn zelfs mensen die in de vaatwasser koken, dus waarom niet. Zag het nog niet zo lang geleden op tv, lasagna uit de vaatwasser. Degene die het zo klaarmaakte was een extreme bezuiniger. Lijkt me eerlijk gezegd niet zo smakelijk, maar dat terzijde.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, je laatste zin vind ik heel mooi.
    Het gaat soms ook meer om het idee dan om de daadwerkelijke bezuiniging. Beter bewust en dan soms wat onzinnige dingen doen, dan alles maar laten zitten omdat het van die kleine dingen zijn. Alle kleine beetjes helpen denk ik altijd maar.

    BeantwoordenVerwijderen