26 januari 2017

Verzekeren is niet normaal

Reclame werkt. Al geruime tijd erger ik me aan reclame van een bank. Ze bestempelen in die reclame dingen als normaal die ik niet normaal vind. Ze gebruiken (zoals in elke reclame) trucjes om me te overtuigen: een bekende Nederlander, die de vraag die hij stelt retorisch brengt, het gebruik van het woordje 'toch', dat soort dingen.

Maar ik vind het dus bijvoorbeeld niet normaal om al je aankopen te verzekeren. Ik heb hetzelfde stokpaardje als veel andere consuminderaars: Verzeker alleen dingen die noodzakelijk voor je zijn en waarvan je de kosten van vervanging of reparatie zelf niet kunt dragen. (Dit is ook zo'n trucje trouwens: benoemen dat anderen ook vinden wat jij vindt, maar dat terzijde.)
Ál je aankopen een maand verzekeren tegen verlies, diefstal of beschadiging vind ik echt onzin. Je maakt dan geen onderscheid meer in wat noodzakelijk voor je is. En hoe je het ook wendt of keert, dat kost geld. Dat zal niet uit het liefdadigheidsfonds van de bank komen, dus betaal je daar als consument uiteindelijk voor.
Alleen als je absoluut minimalistisch leeft en geen reserves hebt, is het een goed plan om alles te verzekeren. Maar voor de meesten van ons zou verzekeren eerder een uitzondering moeten zijn dan regel.

Eerlijk is eerlijk. Ik heb de site van die bank opgezocht en het betaalpakket vergeleken met mijn betaalpakket. Het betaalpakket van die andere bank (inclusief in mijn ogen abnormale extra's) is goedkoper. Sjonge. Ik ben nog niet overgestapt, want ik denk dat dat nogal wat consequenties heeft en het verschil is niet zo heel groot. Maar de twijfel is gezaaid.
En zo werkt reclame dus wel en niet: ik heb de site opgezocht, ik heb de bank op mijn netvlies en ik heb erover geblogd, maar ik ben niet overgestapt.

3 opmerkingen:

  1. Overstappen is heel makkelijk en het meeste wordt door de bank gedaan. Ik heb er ook tegen op zitten hikken, maar het bleek heel erg makkelijk te zijn. En na 13 maanden is alles geregeld. Denk dat ik er zelf wel een uur in gestoken heb om een aantal mensen zelf mee te delen dat mijn bankrekening anders werd. Voor de incasso's doet de bank dat bijvoorbeeld. Je krijgt een goede checklijst wat je zelf moet regelen en in welk tijdsbestek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal gelijk weer! Ik ben ook zo min mogelijk verzekerd. Het is zo zonde van je geld vaak. En je krijgt inderdaad steeds vaker een aanbieding. Aan mij hebben ze een slechte helaas...
    Wat betreft overstappen van bank: het is inderdaad zo geregeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo kreeg ik weer een brief van mijn verzekering dat mijn inboedelverzekering wel erg laag is, telt u alles maar eens op mevrouw bijvoorbeeld uw bankstel dat toch al gauw een paar honderd euro kost , o ja ? mijn bank komt bij de kringloop vandaan, kosten 45 euro, uw eethoek ook al gauw een paar honderd euro , o ja gekocht bij de kringloop kosten 95 euro. En zo ging het nog wel even door met het noemen van items die ik of niet bezit of 2e hands gekocht zijn en dus beduidend minder kosten dan het voor gerekende voorbeeld, val al die dingen krijg ik in geval van schade of diefstal dus de dagwaarde uitbetaald die waarschijnlijk veel lager uit zal vallen dan de premie die ik ga betalen als ik doe wat mijn verzekering voorstelde, helaas pindakaas verzekering ga ik niet doen

    BeantwoordenVerwijderen