23 november 2019

CDO's en saaie sokken

CDO's schijnen gevaarlijk te zijn. Erover bloggen terwijl je ze nog niet helemaal doorgrondt is ook gevaarlijk. Toch doe ik het, omdat ze een grote rol speelden in de crisis van 2008 en ik ze probeer te begrijpen, én omdat Meneer en ik vanochtend een leuke analogie bedachten.

Grijze sokken

Dat kwam zo: Meneer Money Wenkbrauw trok egaal grijze sokken aan.
"Saaahaai," zei ik.
"Waarom heb ik ze dan?" reposteerde hij.
Hij heeft een punt. Ik ben als gevolg van mijn milde sokkenfetisj verantwoordelijk voor de sokkenvoorraad in huize Money Wenkbrauw.

Bundel sokken

Sokken verkopen ze vaak in bundeltjes van vijf. De buitenste twee zijn leuk met een kleurig motiefje; binnenin zitten de saaie. Toch koop ik ze als de prijs voor vijf ook prima is voor drie paar leuke sokken. "En dan kun je die saaie aan als je twee paar sokken over elkaar aan wil trekken," denk ik dan. (Ik ben een koukleum.)


CDO's

Nu naar de CDO's. CDO staat voor collateralized debt obligation. Ik moet steeds denken aan 'bijkomend', net als in collateral damage, maar dat is het dus niet (hoewel ze wel 'damage' kunnen doen). Colleteral betekent hier onderpand. Het is dus een obligatie (kort door de bocht: een lening) met een onderpand. Klinkt veilig; so far so good.

Hypothekenbundel

Het onderpand bij een CDO bestaat vaak uit een bundeling van hypotheken. Je hebt een boel hypotheken, doet er een strik omheen en tadaa, je hebt een CDO. Dat is waar het - simpel gezegd - mis is gegaan. De eerste bundels waren gevuld met betrouwbare hypotheken. Langzamerhand kwamen er steeds meer onbetrouwbare hypotheken in. Allesbehalve saai, wel lelijk.


Ingewikkeld

Een bundeltje met vijf sokken is goed te analyseren (leuk - leuk - saai - saai - leuk) Een bundeltje van vijf hypotheken is al iets ingewikkelder; een bundel met veel hypotheken is behoorlijk moeilijk te analyseren. Dat gebeurde dan ook niet zo nauwkeurig. Het optimisme was groot; met hypotheken kon niets misgaan was het idee, en dan waren er ook nog de ratingbureaus die een dubieuze rol schijnen te hebben gespeeld.

Recipe for disaster

Kortom: men dacht een obligatie met veilig onderpand te kopen, maar het onderpand was helemaal niet zo veilig. Er zaten wel wat hypotheken in waarvan het redelijk zeker was dat ze terugbetaald zouden worden, maar er zaten er ook heel veel in met een behoorlijk terugbetaalrisico. Dat is, in combinatie met een neergaande huizenmarkt, een 'recipe for disaster'.

Kennishonger

Mijn honger naar kennis over de economie en de financiële wereld komt en gaat met vlagen. Op het moment zit ik in een hongervlaag, die ik probeer te stillen door onder andere het luisteren van boeken (nu: Dit kan niet waar zijn van Joris Luyendijk) en het kijken van films (vorige week: Big short) en filmpjes (vandaag: Kahn academy over CDO's).


Als je je afvraagt waar dit plaatje op slaat óf op een best vermakelijke manier meer te weten wil komen over de de crisis van 2008, raad ik je Big short aan. Die gaat overigens nog wel wat verder dan CDO's. Ik ga me nog meer inlezen, en dan bekijk ik hem nog een keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten