6 november 2019

Everlasting passief inkomen

Quit your dayjob 

Stel je voor: je hebt voldoende passief inkomen om van te leven, je houdt zelfs nog wat over. Hoera! Gefeliciteerd, je bent financieel onafhankelijk. You can quit your dayjob.

Of toch niet?

Want stel dat je passieve inkomen voor een deel bestaat uit, ik noem een hypothetisch voorbeeld, een paar huurhuizen. En stel dat, om wat voor reden dan ook, de huurhuizenmarkt inzakt. Dan houd je aan het einde van je passieve inkomen dagen over. Dan heb je je dayjob te vroeg opgezegd.
Of, en dat is misschien hetzelfde: je hebt je passieve inkomen niet goed genoeg ingericht. Ik denk dus dat het belangrijk is je passieve inkomen uit verschillende componenten op te bouwen.

Niet zo hypothetisch

Dat voorbeeld van die huurhuizen was natuurlijk niet hypothetisch. Mijn passieve inkomen bestaat voornamelijk uit huurinkomsten, en er zijn best wel wat redenen te verzinnen waarom de huurhuizenmarkt significant minder op gaat brengen, niet zo hypothetisch allemaal.

Duurzaam financieel onafhankelijk

Met duurzaam bedoel ik in dit geval dus: everlasting. Dat is ook het hele idee van Mr. Money Mustache en zit geloof ik ook al in de definitie. Soms moet je het weer even op je netvlies krijgen. Je begrijpt: ik wil graag meer passief inkomen. Meer specifiek: ik wil dat er meer geld binnenkomt (want ik houd nu nog 75% van mijn dagen over aan het einde van mijn passieve inkomen) en dat het uit meerdere bronnen komt, en dat allemaal terwijl ik er niets voor hoef te doen. Nou ja, een initiële investering van geld en/of tijd heb ik er natuurlijk wel voor over.

Lastig

Ik vind dat nog best lastig, want ik ben heel enthousiast over mijn verhuurhuisinkomsten, en eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om andere manieren van passief inkomen te verzinnen die op kunnen tegen die verhuurinkomsten. Er is natuurlijk beleggen (wordt aan gewerkt), de zonnepanelen (wordt aan gewerkt) maar verder?

Hoop van honderd

Misschien is de kunst juist om niet nog een grote te verzinnen, maar meerdere kleintjes erbij. Daar heb ik er ook wel een paar van, maar dat zijn echt hele kleintjes (Euroclix, Klezzer en nog wat andere dingen). Van die omvang moet ik er dan echt wel heel veel hebben. De hoop van 100. Als het echt passief is, dan maakt het natuurlijk niet uit dat het er veel zijn. Ik moet ze alleen nog wel vinden en activeren. Doorzoeken dus!

2 opmerkingen:

  1. Ik snap je punt. Het lastige is, dat als er echt iets heel makkelijks zou zijn voor passieve inkomsten, dat iedereen het wel zou doen. Toch?

    Het concept van Klezzer vind ik wel leuk, dat je een paar keer wat tijd investeert en dat het dan geleidelijk terugkomt naar je. Maar de praktijk is helaas anders en ik verdien soms wat centen bij Klezzer. Jij nog wel meer?
    Euroclix doe nog het meest voor mij, zo'n 800 clix per maand zonder zelf actief te zijn. Maar dat komt neer op 10 Euro per maand. Heel wat dagen zonder eten dus die maand ;)

    Ben je van plan op termijn nog meer verhuurhuizen te doen?

    Ik vind de hoop van 100 wel leuk! Ik zou toch wel wat willen uitbreiden wat dat betreft: meer hoopjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt grotendeels hoor, jouw opmerking "als er echt iets heel makkelijks zou zijn ...". Toch verbaas ik me er bijvoorbeeld over dat er nog best veel mensen zijn die niet jaarlijks overstappen van energieleverancier (en dan heb ik het over mensen die dat makkelijk zouden kunnen qua internet-vaardigheden en zo, maar het gewoon niet doen). Dus het kan wel: makkelijke dingen die wat opleveren die toch niet iedereen doet.
    Daar komt bij dat er misschien wel dingen zijn die niet voor iedereen makkelijk of leuk zijn, maar voor mij wel. Mijn baan is een goed voorbeeld: ik ben tekstcorrector. Ik vind het heerlijk. Meneer zou het verschrikkelijk vinden.

    Klezzer verdient inderdaad heel erg weinig (2,5 cent per dag), maar het trekt nu juist weer een beetje aan, waarschijnlijk door de eindejaarsgekte. Toch heb ik nog een beetje hoop dat het weer structureler gaat groeien. Het idee is niet slecht. Als je actief schrijft, kun je sowieso nog wel wat verdienen (maar dat is niet passief natuurlijk).

    We zijn zeker van plan om meer verhuurhuizen te doen. Juist omdat dat zo'n grote financiële investering vraagt en financiële onafhankelijkheid schijnbaar* binnen mijn bereik brengt, spelen dit soort kwesties door mijn hoofd.

    *Schijnbaar omdat je financiële onafhankelijkheid dus kwetsbaar is als je passieve inkomen voornamelijk uit één soort bron komt.

    BeantwoordenVerwijderen