3 november 2019

Mijn spaarrekening

Mijn spaarrekening had het de afgelopen jaren en maanden flink te verduren.

Krater

Een enorme krater werd geslagen door de twee en een half jaar dat ik niet werkte. Vierendertigduizend euro, schrijve € 34.000 gaf ik uit. Daar kreeg ik een heleboel voor terug, maar niet direct passief inkomen. Het geld verdween van mijn spaarrekening en er stond geen investering tegenover.

Verbouwing en feest

Ik durf bijna niet te vertellen hoeveel ik afgelopen maanden van mijn spaarrekening heb gehaald voor de verbouwing en het feest. Ik beken het toch maar: achtduizend euro, schrijve € 8.000. Ook daar kregen we een heleboel voor terug, waaronder een stuk isolatie; dat kun je zien als investering, maar zoals al eerder gezegd is dat isolatie van een ruimte die we tot nu toe niet gebruikten.

Vet

Toch heb ik nog best een vet spaarvarken. Er staat meer op mijn spaarrekening dan meestal wordt aangeraden om als buffer aan te houden (zes keer je maanduitgaven), ook als ik rekening houdt met reserveringen voor spullen (laptop, telefoon, fiets, cv-ketel, wasmachine) die ik direct wil kunnen vervangen als ze stuk zijn.

Een beetje dom

Een groot bedrag op je spaarrekening is dood kapitaal, eigenlijk is het een beetje dom, zeker met de huidige rente. Het helpt je niet op weg naar financiële onafhankelijkheid. Het doet niets voor je passieve inkomen.

Financieel-onafhankelijkwens

Toch heeft het te maken met mijn wens financieel onafhankelijk te zijn. Een achterliggende wens is namelijk dat als mijn werk me niet meer bevalt, ik ermee kan stoppen. Dat is me de vorige keer erg goed bevallen. Daar wil ik graag wat geld voor beschikbaar houden.

Veilig

Bovendien zit er ook een risico aan al dat investeren. Je kunt er ook geld mee verliezen. Geld op m'n spaarrekening geeft me een veilig gevoel. Mijn gevoel negeert het feit dat het minder waard wordt, of eigenlijk doet het dat af met: maar je verliest het in ieder geval niet allemaal in een keer. Het lukt mij niet dat stemmetje helemaal het zwijgen op te leggen.

Interen

Desondanks wil ik misschien toch wat meer gaan investeren en zo interen op mijn spaargeld. De zonnepaneleninvestering komt eraan, tenminste dat hopen we. Dat is een goed begin. Daarna maar weer eens verder kijken en ondertussen hier goed over nadenken.

4 opmerkingen:

  1. Ha ik herken dit. Weleenswaar niet gestopt met werken, maar ik spaar en heb wel zonnepanelen op mjn dak gedaan i.v.m. investering voor de toekomst. Ook bij ons is de buffer meer dan goed. Beleggen geen optie voor mij ik word er zenuwachtig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit soms aan mijn spaarrekening, maar gelukkig niet voor hele grote bedragen. Niettemin kan het soms inderdaad goed zijn om te investeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer daarom ook zo veel mogelijk over te houden van mijn inkomen en dat meteen te investeren.

      Verwijderen