Lievelingschinees
Ooit waren we een van de eersten in Nederland met een elektrische auto. Toen waren er nog vrijwel nergens openbare laadpalen. Je moest dingen regelen met verlengsnoeren en zo. Ik kan me nog een telefoongesprek herinneren met de lievelingschinees van oma. We gingen daar eten voor haar verjaardag. Oma (en dus de chinees ook) woonde zo ver weg dat we op een volle accu nèt niet op-en-neer zouden kunnen. We belden om te vragen of we een verlangsnoer in mochten pluggen om zo onze auto op te laden. Het Nederlands van de medewerker aan de telefoon was toegespitst op het aannemen van bestellingen. Hij kende een boel extra's maar 'auto opladen' zat daar niet bij. We zijn toch maar gaan rijden. Uiteindelijk is het ter plekke goed gekomen.Laadpalen
Het kwam altijd goed. Tegenwoordig zijn er zoveel laadpalen dat we ons echt geen zorgen maken: alle ritten binnen Nederland kunnen we gewoon maken. Voor die ene keer dat we naar het buitenland willen, kunnen we makkelijk een oplossing verzinnen (ruilen met ouders bijvoorbeeld). Dus dat houdt ons niet tegen.Private lease
Het punt is dat we nu heel goedkoop rijden. Als we alles meerekenen, kost rondcrossen in ons zwarte benzinemonstertje ons € 225,- per maand. We hebben, naar aanleiding van een reclame (ze werken toch), even gekeken wat private lease van een elektrische auto ons zou kosten. Als we de goedkoopste variant nemen, zijn we € 333,- per maand kwijt. Honderd-en-acht euro meer. Maar dan rijden we wel stukken schoner én in een gele auto. Dat laatste doet er natuurlijk niet toe en is niet eens mijn lievelingskleur. Maar wel leuker dan zwart.Tweedehandsje
Eerder keken we al naar de kosten van een tweedehands elektrische auto. Dat zou € 275,- per maand kosten. Nog altijd € 50,- per maand meer om elektrisch te rijden.Meneer dreunt nu ook op wat een Tesla Model S en de Roadster zouden kosten, maar dan moeten we de verdubbelaar inzetten, dus dat ga ik niet eens intikken.
Financieel onafhankelijk
De vraag is of we elke maand € 50,- willen neerleggen voor een schonere auto. Het past helemaal niet in het idee van zuinig leven om financieel onafhankelijk te worden. We kunnen dat geld niet investeren en we hebben elke maand vijftig euro meer passief inkomen nodig. Rode vlaggen dus.Tegelijkertijd voelt het bijna misdadig om iets wat zo slecht en vies is te blijven doen, alleen maar vanwege het geld.
Leven naar je principes kost geld, elektrisch rijden, maatschappelijk bewust internet(Freedom.nl)schone groene energie via buurtcoöperatie, een bank die niet in wapens handelt/belegt, niet vliegen maar treinen, dat soort dingen...voelen we ons beter bij maar kost geld.
BeantwoordenVerwijderenAlleen jijzelf kan bepalen of je dat doet, of de zuinigste manier kiest.
Toch even een vraag, moet het perse een auto zijn, is een elektrische scooter niet iets? Of voor de korte stukjes?Datje soms wel elektrisch kan vervoeren...
Mijn ervaring is dat dingen die meer geld kosten vaak ook meer belastend zijn voor de wereld om ons heen, zeker op de lange termijn. (Bijvoorbeeld grote auto versus kleine auto) Dat vind ik een fijn principe, maar het gaat helaas niet altijd op. En dan moet je, wij in dit geval, keuzes maken inderdaad.
VerwijderenWe willen wel graag een auto. We vervoeren af en toe dingen die niet op een scooter kunnen (klusmaterialen, kinderen, ...). In de winter willen we bovendien graag droog zitten. Niet alles vinden we fijn en praktisch om met het ov te doen.
Ik zou ook best een elektrische auto willen rijden, maar ik heb het idee dat ze zo duur zijn, en dat houdt ons tegen. Onze huidige auto kostte 3500,-.
BeantwoordenVerwijderenVoor dat bedrag kun je inderdaad (nog) geen elektrische auto kopen. Ook niet tweedehands. Maar er komen er steeds meer op de markt en ze worden ook wel goedkoper.
VerwijderenHeb je al eens gedacht aan een gebruikte stekkerhybride? Je kunt dan kortere stukken (naar je werk bijv) op elektra rijden en in de zomervakantie ook gewoon naar het buitenland (op benzine, dat wel).
BeantwoordenVerwijderenWe kochten vorig jaar een gebruikte Opel Ampera. Ex lease want met veel kilometers. Maar dus wel goed onderhouden. Die rijdt 70 km elektrisch. In praktijk rijden we nu 90% van onze kilometers emissievrij. En omdat deze auto's nu vrij massaal uit de lease komen, zijn ze goed betaalbaar, ook voor frugalisten zoals ons ;-) Ook leuk is dat we nu maar 3 keer (per jaar!) benzine hoeven te tanken en dat onze zonnepanelen nu zorgen voor een 'volle tank'.
Dat is zeker een goed idee. We stonden er eerst wat sceptisch tegenover maar horen inderdaad steeds meer verhalen van mensen die echt voornamelijk elektrisch rijden met zo'n auto. Goede tip om daar weer eens goed naar te kijken, thanks!
Verwijderen