9 november 2022

Lig ik op koers?

Het simpele antwoord is: nee.

Eerst even de vraag: op koers waarvoor? 

Ik blogde eerder over een grote uitgave die eraan komt: het reviseren van onze schuiframen. We zijn niet helemaal de baas over die ramen. Bijna allemaal zijn ze open als we dat niet willen: ze zijn zo lek als een mandje. Nou ja, als een oude ballon: er komt vooral heel veel koude lucht door, geen water gelukkig. Een paar zijn en blijven dicht, ook als we ze een keertje open willen, die schuiven niet meer. Daar moet wat aan gebeuren.   

Wat kost dat?

Het kost waarschijnlijk meer dan 40.000 euro. Dat is gebaseerd op de offerte en rekeninghoudend met inflatie. Ik heb in dat bedrag nog geen rekening gehouden met de een-verbouwing-kost-altijd-meer-dan-je-denkt-multiplier. Dat zou ik eigenlijk wel moeten doen natuurlijk. Ik ga, ietwat optimistisch, voor een multiplier van anderhalf. Dan kost het dus 66.000 euro. (Eigenlijk is het te gek, maar niets doen is geen optie.)

Dat betalen Meneer en ik samen, dus moet ik straks zo'n 33.000 euro over kunnen maken. Dat is veel geld, vind ik. Lang geleden schreef ik al eens over dat wonen mijn grootste kostenpost is.

Wanneer?

Dat weet ik niet precies. We hebben tot nu toe alleen de verzekering gekregen dat het dit jaar niet lukt. Ik hoop dat het ergens begin volgend jaar wordt, laten we zeggen: maart 2023, en laten we ook zeggen dat we eind mei 2023 alles betaald moeten hebben.


Wat heb ik al?

Eind juli realiseerde ik me dat deze uitgave eraan zat te komen en dat ik het bedrag waarschijnlijk niet zomaar uit mijn mouw zou schudden. Gelukkig hoefde ik niet helemaal bij nul te beginnen: op mijn spaarrekening stond al € 12.400 te verpieteren, zonder dat het ergens specifiek voor bestemd was. Het geld staat er nog steeds en is nu bestemd voor de ramen. Sinds eind juli is daar € 1.500 bij gekomen. Ik heb dus 'al' € 13.900.

Doorsparen

Nog € 19.100 te gaan. Als ik in het huidige tempo doorspaar, doe ik er nog drie jaar over. Ik denk niet dat de aannemer zo lang op zijn geld wil wachten. Ik weet in ieder geval dat ik niet zo lang op strak schuivende ramen wil wachten. Het tempo moet dus omhoog en de vraag is: hoe. In november en december zal het niet makkelijk zijn, omdat dat nou eenmaal dure maanden zijn, dus ik reken op die maanden op het huidige tempo van € 500 per maand. Vanaf januari ga ik € 1.000 per maand sparen. Dan heb ik eind mei € 19.900 bij elkaar en kom ik 13.300 tekort. Food for thought.

7 november 2022

Bijbetalen

Gisteren schreef ik dat ik me afvraag waarom onze energieleverancier geen bedrag koppelt aan ons verbruik in het maandelijks overzicht.

900 euro

Ondertussen heb ik zelf een berekening gemaakt, omdat ik benieuwd ben hoe de afrekening uitpakt. Het is een inschatting, want ik heb geen rekening gehouden met het verschil tussen dal- en normaaltarief en ik heb het verbruik van november moeten schatten. Als ik alles goed heb gedaan, moeten we bijna 900 euro bijbetalen.

Dat is een flink bedrag en dat terwijl we, sinds het begin van de oorlog in Oekraïne een tandje hebben bijgeschakeld in onze energiebesparing.

24 graden

Dat we toch moeten bijbetalen komt doordat er vanaf juni een Oekraïens gezin bij ons woont. Zij zijn gewend aan veel hogere kamertemperaturen en dus hadden we in juni ineens weer af en toe de verwarming aan in de ruimtes waar zij wonen (begane grond). Bij 18 graden binnen zaten ze met coltruien en vesten onder een dekentje. Toen hebben we toch maar de verwarming aan gezet, niet tot de voor hen gebruikelijke 24 graden, maar wel tot 21 graden en 's nachts tot 15 graden. Gelukkig werd het buiten warmer en sprong de verwarming steeds minder vaak aan.

We hebben er samen grappen over gemaakt, want ze moesten ook wel om zichzelf lachen. Gingen we samen naar het park: ik in een shirtje en zij met vier lagen truien over elkaar (echt!), dan telden ze toch wel even demonstratief hun truien. De bovenste drie gingen overigens wel na een tijdje uit. Het is vooral ook angst voor kou, dus slepen ze altijd met extra truien en vestjes en binnen ook met kleedjes en extra dikke sokken. Prima, dat werkt best aardig.

Meme Oekraïners en kou

Hoodies en vloerkleden

Ze zijn er heel goed van doordrongen dat hoe meer energie ze verbruiken, hoe meer geld er bij Poetin terechtkomt (dat gaat weliswaar indirect, omdat we geen gas meer uit Rusland krijgen, maar toch). Dus ze douchen kort en vanaf medio juli was de verwarming helemaal uit (toen was het ook wel heel warm). Inmiddels staat de thermostaat overdag in hun ruimtes op 19,5 graden, vooralsnog houden ze dat goed uit met lekkere hoodies en alle vloerkleden die we (zij en wij) hebben verzameld. 

17 graden

Wij hebben voor onszelf de verwarming nog niet aan gehad, af en toe een elektrisch verwarmingsmatje tegen al te koude handen tijdens het werken. We liften daarbij wel een beetje mee op 'hun' verwarming: we hebben onze werkkamer verplaatst van de begane grond (waar zij nu wonen) naar de ruimte er direct boven. De tussenliggende vloer is niet supergoed geïsoleerd. In combinatie met de laptops en grote schermen die we voor ons werk gebruiken, wordt het in onze geïmproviseerde werkkamer tot nu toe in de loop van de dag zo'n 17 graden bij een buitentemperatuur van 10 graden. 's Ochtends is het er kouder, maar gelukkig heb ik het de eerste twee uur nadat ik ben opgestaan niet zo snel koud.

Thanks Poetin

Ik had je vorig jaar niet geloofd als je me zou vertellen dat ik zou kunnen werken bij 17 graden. Ik heb dat al zo vaak geprobeerd, maar iedere keer weer, zat ik ondanks extra maillots, truien, dikke sokken en zelfs een muts totaal verkleumd achter mijn laptop en zette ik toch maar weer de verwarming hoger. Soms hield ik het een paar dagen vol, maar uiteindelijk warmde ik dan niet meer op en lag ik 's avonds verstijfd in bed, waarop ik de volgende dag toch maar de thermostaat wat hoger zette. Ik weet natuurlijk niet hoe lang ik het nu volhoud, maar voorlopig gaat het me beter af dan eerdere pogingen. Dat heeft Poetin dan toch maar voor elkaar gekregen.

Lessen

Het levert ons ook wat lessen op voor als straks alles weer normaal is bij ons in huis: we moeten eens kijken naar de vloerisolatie, want dit is toch wel zonde. Normaal gebruiken we de eerste verdieping sporadisch en die warmt dus op door de kamers eronder te verwarmen. Dat is nodeloos energie- en comfortverlies. Andere les is dat de isolatie van de buitenmuur op de eerste verdieping goed lijkt te werken, dat is fijn om te weten. (Dat draagt waarschijnlijk bij aan het volhouden bij 17 graden. Het is comfortabeler in een ruimte met minder warmteverlies, ook al wordt de temperatuur er gelijk gehouden, dus het is toch niet dankzij Poetin.)

O, en dat bijbetalen is gelukkig geen probleem. Sowieso niet, en we worden gecompenseerd voor de energie die onze gasten gebruiken.

6 november 2022

Prima energietarieven, maar hoeveel moeten we nou betalen?

Wij hebben geluk. November vorig jaar sloten we een energiecontract voor drie jaar. We hebben dus prima tarieven. Dit blogje gaat dan ook niet over hoge kosten, maar wel over hoe moeilijk de energieleverancier het maakt inzicht te krijgen in die kosten.

Maandelijks verbruiksoverzicht

Ik krijg maandelijks met enig bombarie ("Alstublieft!") een mail met verbruiksoverzicht van onze leverancier Delta. Dat is een pdf'je waarin ik kan zien hoeveel elektriciteit en hoeveel gas we hebben verbruikt de afgelopen maand. Elektriciteit in kilowatturen en gas in kubieke meters. Dat is prima info (die we ook zelf uit onze slimme meter halen, maar dat terzijde). 



Niet in euro's

Ik zou naast de kilowatturen en kubieke meters graag willen weten hoeveel dat kost, het verbruik in euro's dus, en dat staat er niet. Het is ook nergens te vinden op mijndelta. In het overzichtje staat wel hoeveel euro het meer of minder is. Waarmee ze vergelijken heb ik nog niet gevonden, ik vermoed de voorgaande maand, maar dat staat er niet.

Wat zijn de kosten?

Ik snap niet waarom ze niet het bedrag van die maand opnemen. Dat is toch niet zo moeilijk?
'U heeft 500 kWh verbruikt, dat kost € 125. 
U heeft 200 m3 verbruikt, dat kost € 250.
De vaste kosten voor levering van elektriciteit en gas bedragen - € 19 (dat is een negatief bedrag, omdat u van de overheid korting krijgt op de energiebelasting).
Totaal komen de kosten voor deze maand neer op ongeveer € 356.'

Automatisch

Ik vind het zelf best een beetje moeilijk, bijvoorbeeld dat van dat negatieve bedrag, hoe zit dat ook al weer, klopt het zo? Het lijkt er wel op als ik kijk in mijn tarievenoverzicht (dat overigens heel goed vindbaar in mijndelta staat; handig). Maar zij zitten erop, en ze moeten dit uiteindelijk uitrekenen voor de jaarafrekening. Dat doen ze vast niet met de hand. Ik gok dat ze er een handige tool voor hebben. Ik denk dan: als het per jaar kan, kan het ook per maand, waarschijnlijk 'zelfs' automatisch.

Disclaimer

Daar mogen ze dan van mij alle disclaimers bij zetten die ze willen. Er staat er nu ook al een op het overzicht (geen rechten te ontlenen) dus wat dat betreft is er geen verschil. Mogen ze er van mij voor de mensen die op basis van het verbruik van augustus hun maandbedrag naar beneden bij willen stellen, bij zetten dat het verbruik afhankelijk is van de buitentemperatuur en dat het dus logisch is dat je in warme maanden veel minder dan je maandbedrag verbruikt; in koude maanden verbruik je meer. 

Hey Delta, waarom?

Ze noemen het bedrag niet in het verbruiksoverzicht. Ik ben benieuwd naar de reden. Daarom heb ik het gevraagd, maar het webcareteam is er niet op zondag (terecht). Ik wacht geduldig op het antwoord.


5 november 2022

De grote uitgave

Eind juli schreef ik dat er een grote uitgave aankwam. Dat is nog steeds zo. Eind augustus accepteerden we een offerte voor het reviseren van onze ramen. De aannemer had ons toen al verteld dat hij pas in 2023 tijd zou hebben. Eigenlijk zei hij: "Houd er rekening mee dat het dit jaar niet meer gaat lukken." Ik heb daar 'volgend jaar wel' van gemaakt, dat zal toch wel lukken?


Tochtende schuiframen 

We wonen in een oud huis met bijna overal schuiframen. Dat vind ik cool, want mooi ouderwets én als het hard waait en de ramen staan open hoef ik niet bang te zijn dat er een raam van het uitzethaakje waait en kapot klappert. Het is ook koel, want als het hard waait en de ramen zijn dicht, waait het toch binnen. De ramen sluiten niet meer goed, sommige ronduit slecht. Dat is niet alleen koel als het waait, dat is altijd koel als het buiten koud is. Dan vind ik koel (wat ik prettig vind klinken, behalve als het over een persoon gaat) niet meer het goede woord, koud wel. Koud vind ik niet fijn.

Schuiframen die hun naam geen eer aan doen

Bovendien schuiven de ramen niet allemaal meer. Dat hoeft ook niet, maar vooral in de zomer is het toch wel fijn als we 's nachts een bovenlicht open kunnen schuiven (de warmste lucht in een kamer hangt bovenin). En juist de bovenlichten zijn allemaal dichtgeschilderd, op die op de begane grond na, en daar gaan ze juist te makkelijk open. (Voor de meelezende inbrekers die hebben uitgevogeld waar ik woon: die zijn inmiddels tijdelijk dichtgeschroefd.)

In control

Kortom: we willen zelf weer in control zijn over het open en dicht zijn van onze ramen. Daarvoor moeten ze worden gereviseerd.

Waarom is dat een grote uitgave?

Ik kan me voorstellen dat je denkt: 'Oké vakmanschap en materialen zijn duur, maar is een paar ramen reviseren echt zo'n grote uitgave dat MMW daarvoor moet sparen? Dan heeft ze minder reserves dan ik dacht.' Logische gedachte. 
Het zit 'em in die 'paar ramen'. Dat zou nog wel te doen zijn, een paar ramen. Maar we hebben er twintig. Dus ook al vallen de kosten per raam mee (dat vind ik overigens niet), dan moet dat bedrag maal twintig en dan is het al best wel veel.
Bovendien is het houtwerk ook echt aan een schilderbeurt toe en als er dan toch steigers staan en ze toch met die kozijnen aan de slag, is het wel zo handig om dat schilderen meteen mee te nemen. Dat kost ook nog wat.

Wat kost dat dan?  

Bijna veertigduizend euro kost dat. Dat vind ik veel geld. En behalve dat de aannemer zei dat we rekening moesten houden met dat het dit jaar niet zou lukken, zei hij ook nog dat we rekening moesten houden met inflatie. Dus 'bijna' zal wel veranderen in 'meer dan', meer dat veertigduizend euro dus.

Maar als ik 's avonds onze gordijnen zachtjes zie golven, zelfs bij een klein zuchtje wind, weet ik dat we dit toch echt willen.

7 augustus 2022

Mijn verhuurhuis - de cijfers bij elkaar

In aanvulling op onderstaand blogje even de cijfers van mijn verhuurhuis in een excelletje gezet.


Het rendement houdt geen rekening met de waardestijging van het pand, want dat vind ik pas relevant als ik het huis ook werkelijk wil verkopen.

Reservering omhoog

Doordat ik het nu allemaal op een rijtje heb gezet, realiseer ik me wel dat de reservering voor onderhoud omhoog moet, die pas ik aan van  € 250 naar € 320. Dat heb ik feitelijk afgelopen twee jaar ook gebruikt, omdat ik die € 1.600 euro extra van mijn spaargeld heb gebruikt. Die stort ik dus ook niet terug naar mijn persoonlijke potje.


6 augustus 2022

Mijn verhuurhuis

Samen met Meneer Money Wenkbrauw had ik een verhuurhuis. In september 2020 kocht ik hem uit. Niet omdat we het niet eens zijn over hoe met een verhuurhuis om te gaan, wel omdat we onze financiën graag gescheiden houden. 

Leverage

Dus dacht ik na over leverage, nam ik een hypotheek op ons woonhuis en kreeg een ton op mijn bankrekening gestort. Ziet er toch altijd leuk uit. Vervolgens maakte ik bijna een ton over aan Meneer - dat moest in twee delen, want limiet van de bank - en was ik in m'n eentje de trotse eigenaar van een verhuurhuis met huurder. Dat kostte me elke maand € 124 rente.

Leverage


Gangetje

Voor de huurder hebben we niets veranderd. Dat vonden we te ingewikkeld. Dus maakte zij nog steeds de huur over aan onze gezamenlijke rekening en stortten wij het door naar mijn rekening. Dus kon alles z'n gangetje gaan, dacht ik. 

Gedonder met de ketel

Binnen een maand was er gedonder met de ketel. Oei, dacht ik, maar eigenlijk was het relatief snel en goedkoop (€ 50) opgelost. Tot februari hoorde ik niets. Toen kwamen we de ouders van onze, pardon mijn huurder toevallig tegen. Ze deden een dagje Schiedam. We maakten een kort praatje en ze vertelden dat hun dochter op zoek was naar een koopwoning. Niet veel later kwam het appje: ze had een huis gevonden en wilde de huur opzeggen. Of dat per 10 mei kon. Niet gebruikelijk, maar wat mij betreft prima. 

Nieuwe huurders

Ik zette het huis voor een nieuwe huurprijs (€ 1.150) via ViaDaan op Pararius (voor € 70), kreeg enkele aanvragen en meteen na de eerste bezichtiging was het raak. Per 15 mei 2021 was het huis opnieuw verhuurd. De oplevering door de eerste huurder was keurig dus ik maakte de borg aan haar over. Later ontdekte ik een kattenluikje dat in de achterdeur was gezaagd. Daar was ik niet echt blij mee, maar het was me eerder niet opgevallen, dus ik heb het erbij laten zitten; zo erg is het ook niet.

Opfrisklusjes en een nieuwe ruit

We deden wat kleine opfrisklusjes (€ 170 + onze tijd, Meneer heeft gewoon geholpen ondanks dat het niet meer zijn huis is; lief hè?) En ik regelde dat het raam in de achtergevel werd vervangen (€ 380); een klus die al op mijn lijstje stond, omdat er condens tussen de lagen van het dubbel glas zat. Het kon nu mooi terwijl de nieuwe huurders aan het schilderen waren en er nog niet woonden. Ook regelde ik op verzoek van de nieuwe huurders een nieuwe afvalpas, omdat de oude het niet zou doen. Hadden ze ook zelf kunnen doen, maar het leek me een aardige service. Achteraf bleek dat het niet nodig was geweest. De oude deed het gewoon, ze hadden het bij de verkeerde container geprobeerd.

(Piep)kleine ongemakken

Het was even stil, maar in juli kwam de melding dat het water in de douche en wastafel niet goed wegliep. Dat is de verantwoordelijkheid van de huurder, dus ik heb ze aangeraden een goede ontstopper te proberen. In augustus kwam de huur niet binnen, maar dat was na een appje snel opgelost. Ik heb het nog even gecheckt: geen problemen, ze waren het gewoon even vergeten. 


In september meldden ze dat de deur van de badkamer niet goed sloot, én dat ze een muis hadden. Allebei in principe de verantwoordelijkheid van de huurder, maar eerlijk gezegd sloot die deur al niet zo best toen ze erin kwamen, dus dat voelde wel als iets wat ik moest fiksen. We spraken af dat als we toch langs zouden komen voor het repareren van de badkamerdeur, we meteen eventuele kieren zouden dichten tegen de muis. Het klusje kostte € 50 en een middag.

Ketelonderhoud en rookmelders

Eind september heb ik onderhoud aan de ketel laten plegen. Omdat de ketel toch wat oud begon te worden, ook maar een onderhoudsabonnement afgesloten (totaal € 170). Ik kocht ook vervangende rookmelders (€ 30). Ondanks dat de ingebouwde batterijen in de rookmelders nog flink wat jaren mee hadden moeten gaan, hoorden we een terugkerend piepje toen we daar waren. Die bleken uit een rookmelder in een kastje te komen. Die hadden ze van het plafond gehaald tijdens het schilderen en nooit teruggehangen. Hmmm. 

Stromende regen en een lekkage

1 oktober meldden ze dat het platte dak van de aanbouw lekte. Heel vervelend, omdat het die weken keihard regende (Weet je nog? Dat ging echt heel hard.) Ik heb zo snel mogelijk een dakdekker geregeld, maar ik was niet de enige die een dak wilde laten repareren en door de harde regen kon er weinig gewerkt worden. Ik heb flink gebeld in die periode. 25 oktober is er een nieuwe laag dakbedekking op de aanbouw gelegd. De € 1.600 die dat kostte, was meer dan er op dat moment in mijn reserveringspotje voor het huis zat en heb ik deels (€ 600) van mijn spaargeld betaald. Daarnaast heb ik € 100 overgemaakt aan de huurders voor het herstel van de vlekken die de lekkage had veroorzaakt. Half november zijn we nog een keer langs geweest om een vermeende toegang voor een muis dicht te maken. 

Aflossing

In december besloot ik een groot deel van de hypotheek af te lossen. Aan de bijbehorende overwegingen en of het echt verstandig was, wijd ik misschien nog wel een apart blogje. Het nieuwe rentebedrag is € 40 per maand.

Opnieuw de ketel

Op 1 januari (!) meldden de huurders dat de ketel al enkele weken last had van kuren en dat het nu toch wel onhoudbaar werd. Ik vond de timing onhandig, 1 januari ben ik niet op mijn fitst, daar zullen toch wel meer mensen last van hebben? Ik had meerdere malen aangegeven dat ze het direct moesten melden als er iets was, om dan een paar weken te tobben en op 1 januari aan de bel te trekken met een onhoudbare situatie, vind ik … onhandig én hartstikke vervelend voor ze, want ze hebben er al die tijd last van gehad. Goed, ik heb ze het nummer van de verwarmingsmonteur waar ik een onderhoudscontract mee heb gegeven. Het leek me handiger als ze zelf direct een afspraak konden maken. Op 5 januari 2022 heb ik de offerte à € 1.564 voor een nieuwe ketel getekend en op 13 januari is deze geplaatst. Ondanks dat ik het bedrag van de reservering had verhoogd, was het potje natuurlijk nog niet voldoende gevuld hiervoor: € 700 was er beschikbaar. De rest kwam uit mijn persoonlijke spaarpot. Het vervangen van de ketel stond op het lijstje, ik had gehoopt dat hij na de onderhoudsbeurt nog een jaartje meekon en dat ik de ketel in de zomer had kunnen vervangen zonder al te veel overlast voor de huurders, maar helaas.

Verkeerde luik

Dat plaatsen van de nieuwe ketel ging niet helemaal vlekkeloos. Het expansievat zit onder de vloer. Ik had dat aan de huurder doorgegeven en aangegeven dat er bij de achterdeur een luikje zit om daar bij te komen. Van dat luikje tot het vat is het drie meter. Dat was hij even vergeten en hij heeft de monteur aan de andere kant van het huis, bij het luikje achter de voordeur onder de vloer gelaten om het expansievat te vervangen. Tja, vanaf daar is het expansievat niet bereikbaar. Dus dat hebben ze maar laten zitten. Niet echt een probleem, wel jammer omdat ik ook voor het vervangen van het expansievat had betaald (dat hoort erbij). Ook ik heb het erbij laten zitten, stom misschien.

Vertrek

16 januari kreeg ik twee berichtjes: dat de ketel het goed deed en dat dat heel fijn was, én dat een van de huurders wilde vertrekken. Op verzoek heb ik direct een verklaring van goed betaalbedrag ondertekend. Ik was niet echt blij met het vertrek omdat in mijn ogen allebei de salarissen handig waren voor het kunnen betalen van de huur en daarnaast kunnen voorzien in levensonderhoud. Maar dat leek me geen reden om niet vlot te tekenen, het is al vervelend genoeg voor ze dat ze niet meer samen wilden wonen.

Lek

20 februari kreeg ik een berichtje dat het dak weer lekte. Dit viel gelukkig onder de garantie, maar een lekkage is natuurlijk altijd vervelend voor de huurder.

Borg

Half april kreeg ik van de vertrokken huurder de vraag of ik de helft van de borg kon overmaken en aanvulling aan de blijvende huurder kon vragen. Ik heb gevraagd of ze dat onderling op wilden lossen. Het huurcontract staat nog op beider naam. Ik heb dat toen niet veranderd omdat ik de indruk had dat de achtergebleven huurder ook snel zou vertrekken. Eind februari informeerde hij namelijk tot wanneer het contract liep en hoe het zat met opzeggen. We hebben een jaarcontract getekend met daarna een opzegtermijn van een maand. In heb aangegeven dat het contract tot 14 mei 2022 liep, maar dat we samen een redelijke oplossing konden zoeken als er een probleem was. Inmiddels zijn we ruim vijf maanden verder. De huur wordt nog steeds elke maand keurig op tijd betaald.

Broekzak-vestzak

Inmiddels zit precies genoeg geld in het reserveringspotje om mezelf terug te betalen. Ik ben nog even aan het twijfelen of ik dat ga doen. Het is natuurlijk sowieso broekzak-vestzak, maar het is wel helder het allemaal uit elkaar te houden. Ik denk nog even over hoe en wat ik hiermee ga doen.

Op naar rust

Het was voor mij, maar vooral voor de huurder(s) niet een heel rustige periode, lekkages en een haperende ketel zijn niet echt bevorderlijk voor je woongenot, laat staan de persoonlijke omstandigheden. Ik hoop dat met de nieuwe ketel en de nieuwe dakbedekking komende winter rustiger verloopt, in ieder geval op technisch vlak, verder reikt mijn invloed niet.

31 juli 2022

Hoe zit het met mijn financiën?

De frequentie waarmee ik hier afgelopen jaren heb geblogd is ongeveer evenredig met hoe gedetailleerd ik bezig ben met mijn financiële situatie. De tijd dat dat heel gedetailleerd was, is behoorlijk lang geleden. De laatste jaren heb ik me beperkt tot de hoofdlijnen. 

Hoe zit het dan met mijn financiën? 

Daar kan ik nu dus niet heel gedetailleerd antwoord op geven. Wat ik wel kan zeggen is dat ik twee hoofdbronnen van inkomen heb: m'n werk en m'n verhuurhuis. Als er geen bijzonderheden zijn, houd ik daar elke maand wat van over om te beleggen en te sparen. Als er wel bijzonderheden zijn, benut ik mijn spaarrekening of beleg ik een maandje niet.

Tevreden

Ik was en ben er best tevreden over, hoewel de structuur er wel flink uit is. Het kan sowieso altijd beter, maar groot denken en daarop doorpakken is nooit mijn sterkste kant geweest, tevredenheid wel. En als het allemaal z'n gangetje gaat, is er niet zoveel om over te bloggen. Nu begint het weer een beetje te kriebelen. Dat heeft twee oorzaken, denk ik.

Opboksen tegen inflatie

Ten eerste de inflatie. Jarenlang was er weinig inflatie. Dan hoef je met wat je met je geld doet, niet op te boksen tegen snelle geldontwaarding. Ik was daar wel mee bezig, maar ergens in mijn achterhoofd speelde, zeker vorig jaar, terecht of onterecht toch mee dat de inflatie laag was en niet echt iets om me heel erg druk over te maken.

Nou, dat is nu wel anders. Inflatierecord na record wordt gebroken (oké, dat is niet zo heel erg moeilijk) en dubbele cijfers zijn geen uitzondering meer. Dus wordt het volgens mij belangrijker om weer eens te checken hoe het zit met mijn geld. Ik laat me dus een beetje opjutten door al het nieuws. 

Een grote uitgave

Ten tweede komt er een grote uitgave aan. Het gaat om veel geld (vind ik), ongeveer zo veel als ik nu liquide heb, aangevuld met wat ik eenvoudig liquide kan maken. Liquide maken betekent beleggingen liquideren en daar is het niet de beste tijd voor. Dus ik wil wat maandelijks wat meer overhouden, dan hoef ik straks minder te liquideren. Eens kijken of ik dat voor elkaar krijg, als ik er weer wat meer over blog.