26 april 2015

Labelen en aflossen

Ik heb mijn spaargeld opnieuw gelabeld. Ik heb zo veel mogelijk bestemd voor het aflossen van mijn hypotheek, zodat ik daar straks geen rente meer over hoef te betalen. Ik had genoeg spaargeld om mijn hypotheek af te lossen, en een redelijke buffer over te houden voor:
  •          levensonderhoud (6 maanden),
  •          ‘het laatste beetje’ rente
  •          een vakantie,
  •          en wat (min of meer) belangrijke spullen.

Eerder was een deel van mijn spaargeld gelabeld voor ‘overig’ (waar ik sinds MMW ‘pensioen’ bij in gedachte had) en een deel voor aflossing van de hypotheek. Ik heb al het geld van ‘overig’ nu overgeveld naar ‘hypotheek’ en ook nog een deel van mijn vakantiebuffer want die was eigenlijk wel erg groot. Ik ga wel weer voor een grote reis sparen als ik concreet heb waar ik heel graag heen zou willen (en wat dat mag kosten ten opzichte van mijn pensioen).

Daarmee heb ik genoeg spaargeld om mijn hypotheek af te lossen. Ik kan nu echter maar ongeveer 30% aflossen. Ik had namelijk, in mijn streven om zo veel mogelijk rendement te maken, spaargeld vastgezet in deposito’s. Dat betekent dat ik pas in april 2017 mijn hypotheek volledig af kan lossen. Ik betaal dus nog tot 2017 hypotheekrente en vermogensbelasting, maar in ieder geval minder dan ik eerder dacht.

Ik los nu precies zo veel af dat er een ton overblijft. Dat vind ik wel lekker overzichtelijk. Ik had daar eigenlijk nog net niet helemaal genoeg voor en ben dus iets vooruit gelopen op wat ik volgende maand zou moeten kunnen sparen/reserveren voor mijn hypotheek. Als ik binnen nu en een maand op staande voet ontslagen word, heb ik geen vakantiebuffer. Dat risico durf ik wel te nemen. De beheersmaatregel is dat ik goed mijn best doe op mijn werk :) 
Omdat volgende maand ook het vakantiegeld wordt uitgekeerd, houd ik waarschijnlijk vanaf volgende maand al geld over voor mijn pensioen. Kan ik eindelijk gaan beleggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten