13 april 2015

Student en zin in je pensioen?

Bevalt het studentenleven je wel? Lekker zelf je tijd indelen en veel plezier maken met vrienden. Dat zou je eigenlijk wel je hele leven willen doen. Je kunt heel dicht bij komen.
Ik kan me voorstellen dat het als student lastig is om 50% of meer van je inkomen te sparen. Dat haalde ik in mijn tijd bij lange na niet en het is er bij mijn weten niet makkelijker op geworden. Je kunt wel alvast voorsorteren.

Ten eerste: geen schulden maken. Tijdens mijn studententijd en lang daarna dacht ik dat het niet zo erg was. Maar toen kende ik Mr. Money Mustache nog niet, en dacht ik dat iedereen gewoon tot zijn pensioen moest werken. Als je 45 jaar flink verdient, maakt zo’n studieschuld niet zo veel uit.
Maar als je snel met pensioen wil, maakt zo’n studieschuld wel uit.

Dus: regel het beste studentenbaantje, maak lol en geef er niet te veel aan uit, leen je studieboeken of koop ze op marktplaats, haal je tentamens snel zodat je boeken nog actueel genoeg zijn om te verkopen op marktplaats, ga in een goedkopere kamer wonen (ik krijg het niet over mijn hart om je aan te raden om bij je ouders te blijven wonen, maar dat is natuurlijk wel goedkoper.), maak er een sport van om zo goedkoop mogelijk te koken (studenten zijn daar vaak al goed in, maar je kunt vast nog beter=minder, en daar kan je huisgenoot dan weer onderdoor en dan jij weer voor nog minder ...)

Kun je een studieschuld echt, echt, echt niet vermijden? Dan geldt volgens mij nog steeds: “Als je flink verdient, maakt zo’n studieschuld niet zo veel uit.” Zorg dan gewoon dat je studieschuld zo beperkt mogelijk blijft en los hem zo snel mogelijk af. Het duurt iets langer voor je met pensioen kunt, maar als je leuk werk vindt na je studie is dat niet zo erg.

Als je een studieschuld makkelijk kunt vermijden, doe dan hetzelfde. “Dus: regel het beste studentenbaantje, maak lol en geef er niet te veel aan uit, ...” begin alvast met besparen en geld voor je te laten werken. Dat hoeft geen 50% te zijn. Any percentage is goed om mee te beginnen.

Zorg ervoor dat je die levensstijl houdt na je studie. Je hoeft echt niet je hele leven pasta met tomatensaus-van-bijna-over-de-datum en dus in de aanbieding te eten, maar als je het upgraden van je levensstijl langzamer laat lopen dan je inkomensstijging, zit je snel aan de combinatie van prettige levensstijl en 50% besparing. Misschien haal je zelfs makkelijk de 70% en dan kun je volgens 3M na acht-en-een-half jaar met pensioen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten