22 april 2015

Wat levert hypotheekrenteaftrek je nou op?

Hoe zit het nou met de hypotheekrenteaftrek? Het is misschien niet duur om een hypotheekschuld te hebben zo lang de hypotheekrenteaftrek bestaat, maar het kost volgens mij nog steeds geld.

Stel:
- je betaalt 2,3% rente op je hypotheek (laagste tarief voor 10 jaar vast)
- je betaalt 52% belasting (hoogste tarief)

Dan betaal je nog altijd 1,2% rente. Of zie ik dat verkeerd? Als ik het nou anders benader:

Stel:
- je jaarlijkse rente bedraagt 10.000 euro.
- je betaalt 52% belasting (hoogste tarief)

Je mag de rente aftrekken van je inkomsten, dus daar hoef je geen belasting over te betalen. Als die 10.000 euro helemaal in de hoogste schijf zit, betaal je 5.200 euro minder belasting. Dat lijkt mooi, maar je betaalt nog altijd 4.800 rente die je niet zou hoeven te betalen als je geen schuld had.

Maarrrr, stel: je hebt 100 euro over. Als je 100 euro gebruikt om:
- je hypotheek af te lossen, bespaar je 1,10 (uitgaande van 52% belasting en 2,3% hyporente)
- te sparen, levert dat bij een rentepercentage van 1,5% 1,50 op.

Dus het is toch beter om die hypotheekschuld te hebben?

Nog even doorredeneren: Ik wil niet beleggen met geld dat voor de aflossing van mijn hypotheek bedoeld is, dus sparen met dat geld is de enige optie. Ik kan het wel een paar jaar vastzetten, dan is 2% op het moment een haalbare rente. Ik betaal 'maar' 42% belasting (hoewel de 'maar' tussen aanhalingstekens staat, betaal ik dat 'graag' voor alle goede voorzieningen die we in Nederland hebben, waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik het met alle keuzes van de regering eens ben). Pas als mijn hypotheekrente boven de 3,45% stijgt, is het beter om af te gaan lossen.

Dus volgens mij zit het zo:
- Als je 52% belasting betaalt, kun je beter aflossen als je hypotheekrente hoger is dan 3,45%
- Als je 42% belasting betaalt, kun je beter aflossen als je hypotheekrente hoger is dan 4,17%

Voor de zekerheid: Ik ben geen hypotheek- of fiscaal adviseur, maar dat was je misschien al duidelijk :)

Edit: Maarrr, als je aflost, hoef je over dat bedrag geen vermogensrendementheffing van 1,2% (als je kapitaal boven de bijbehorende vrije voet van ong. 21.000 euro uitkomt) te betalen.
Ik reken nog een keer met diezelfde 100 euro over. Als je 100 euro gebruikt om je hypotheek af te lossen, dan:
+ betaal je minder hypotheekrente: +2,30
+ betaal je minder vermogensrendementheffing: +1,20
- mag je minder rente aftrekken van de belasting en krijg je minder inkomstenbelasting terug: -0,97
- krijg je minder rente op je spaarrekening: -1,50

Dus dan lijkt het toch weer beter om wel af te lossen. Waarom krijg (kreeg?) je dan meestal toch het advies om je hypotheekschuld zo hoog mogelijk te houden? Ik weet het niet.
Ik hoef m'n disclaimer in ieder geval niet te herhalen. Ik zal het er nog eens met Meneer Money Wenkbrauw over hebben, als hij weer thuis is.

Edit2: En dan is er ook nog iets met eigenwoningforfait, maar dat maakt aflossen alleen maar beter volgens mij. Als ik het goed begrepen heb, krijg je namelijk minder aftrek daardoor.
De afloswijzer van ING vind ik wel handig. Ik heb het niet door-en-door-gecheckt, maar het bevestigt mijn redenering onder de eerste edit.

Het is een beetje een rommelig blog geworden zo. Dit weekend maar eens proberen samen te vatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten