15 februari 2020

De kernselectie van degiro langs Morningstar gelegd

Vier pagina’s lang is de kernselectie van degiro voor beleggingsfondsen. Het is een doorlopende lijst met voornamelijk informatie die me niets zegt. Toch moet ik  een keuze maken uit deze 176 fondsen. Nou ja, dat hoeft niet, maar het is een handig eerste criterium: fondsen waar ik zonder transactiekosten in kan beleggen bij de broker waar ik een account heb.

Euro

Hoe kies ik hier een fonds uit? Om te beginnen wil ik een fonds in euro’s. Ik snap (nog) niet hoe het zit met converteren van en naar andere valuta’s. Ik weet niet of het goed of slecht is, dus ik vermijd het nu even. Genoeg fondsen met ‘EUR’ in de derde kolom. Dat is dus mijn tweede criterium.

Sterren van Morningstar

Mijn derde criterium zijn de sterren van Morningstar. Minimaal vier wil ik er, liever het maximum: vijf. Waarom? Omdat iemand die er verstand van lijkt te hebben me dat heeft aangeraden. Zelf vind ik het ook wel goed klinken. Ik heb de indruk dat Morningstar een gevestigde naam is. Dat zegt lang niet alles, maar voor nu vertrouw ik op het advies.

Beleggend leren

Dat is nogal wat. Ik investeer dus geld op basis van criteria die ik niet snap? Eerder schreef ik dat je moet snappen wat je doet als je gaat beleggen. Dat vind ik nog steeds een goed uitgangspunt, maar je moet ook ooit beginnen (gisteren was de beste dag daarvoor). Je kunt het meeste leren van proberen.

Ik beleg nu niet met enorme bedragen. Dat betekent dat keuzes die niet optimaal zijn of ronduit fout, geen enorme bedragen kosten. Mijn idee is dat ik nu zo veel mogelijk leer door met beleggen bezig te zijn terwijl ik me er verder in verdiep. Ik verwacht dat ik in deze leerperiode toch een redelijk rendement kan halen. Als dat klopt, kan ik straks met meer kennis meer geld investeren.

Wereldbollen van Morningstar (duurzaamheid)

Mijn vierde criterium is duurzaamheid. Ik wil niet beleggen in fondsen die slecht scoren op duurzaamheid dus ik ga voor drie of meer wereldbollen van Morningstar. Drie vind ik echt op het randje. Dan moet het fonds er verder wel met kop en schouders bovenuit steken.
Ik weet niet hoe Morningstar dit meet, maar ook hier geldt: het is een begin.

Shortlist

Omdat het best wat tijd kostte om op basis van deze criteria tot een shortlist te komen, deel ik hem hier. Voor de zekerheid: dit is geen advies (mocht je dat nog denken na opmerkingen als ‘informatie die me niets zegt’ en ‘criteria die ik niet snap’). Als je zelf tot de conclusie gekomen bent dat je de sterren en wereldbollen van Morningstar goede criteria vindt, heb je er misschien wat aan.

Beleggingsfondsen kernselectie degiro met 4 sterren of meer, én 3 wereldbollen of meer op Morningstar:


 ISIN Sterren   Wereldbollen
 LU0837975928  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
 LU0972998891  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
 LU0376438312  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐
 IE00B5WN3467  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
 LU0860993574  ⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐
 BE6246057333  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐
 LU0386875149  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐
 LU0252966485  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐
 IE00B4ZJ4188  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐
 LU0145647722  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
 LU0892274969  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐
LU0212180813  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
LU0252964944  ⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐🌐
LU0827889485  ⭐⭐⭐⭐⭐  🌐🌐🌐🌐

3 opmerkingen:

  1. Hoi, het valt me op dat je (netto) rendement niet in je oordeel mee neemt. Misschien kan je zo gratis aan- en verkopen en hebben de fondsen veel sterren, maar er zijn wellicht ETFs die beter renderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, dit zijn ook niet alle criteria, het is om tot een shortlist te komen. Neemt niet weg dat het een goed plan is om rendement mee te nemen. De sterren zijn daar overigens wel op gebaseerd, maar die zijn relatief heb ik inmiddels uitgevonden. Er zijn dus betere manieren om rendement mee te nemen. Het is een leer- en zoektocht. Thanks voor het meedenken.

      Verwijderen
  2. Dank voor deze lijst, hier was ik al naar op zoek binnen degiro app zelf. Heb je zo'n lijstje ook voor de ETF/Trackers? Fondsen zijn mij te duur in de factor lopende kosten. (ik beleg nu zelf in ASR & FSLR aandelen, erg risicovol op 1-2 bedrijven, en wil dat toch meer richting ETFs schuiven).

    Leuke titel van de website overigens (verwijzing naar mrmoneymustache? ;))

    BeantwoordenVerwijderen