25 februari 2020

Lady Gaga en zekerheid

Soms ben je te snel. Mijn verontwaardiging was oprecht en groot toen ik die reclame zag. Klanten lokken met later betalen; brrr fout!

Verplicht

Maar het (b)lijkt voor webshops verplicht om de optie 'later betalen' aan te bieden. Ik denk om de consument te beschermen tegen malafide webshops die helemaal niets versturen of moeilijk doen over retourneren. Zonder me er echt in verdiept te hebben - vandaar ook de b tussen haakjes - lijkt het me niet zo'n nuttige regel. Al was het alleen maar omdat volgens mij niet veel consumenten de regel kennen.

Overigens vind ik dat reclame nog steeds een foute boodschap brengt. Ze stralen uit 'Geniet nu, betaal later'. Geen woord over zekerheid of zo. Dat had best gekund:


Ik kan me voorstellen dat je dat geen flitsende boodschap vindt (ik vind het grappig, maar ik heb vaker dat ik iets hilarisch vind terwijl het dan bij anderen niet eens een flauwe glimlach ontlokt). Hoe dan ook: ik zou me als bedrijf zeker niet willen identificeren met uitknijpbedrijven die te veel rente berekenen.

Later betalen kost geld

Die uitknijpassociatie roept de reclame direct bij me op. Niet terecht dus, want het lijkt te gaan om betalen kort na de levering, ineens en zonder rente. Daar is niet heel veel mis mee. Wel een kanttekening: later betalen kost altijd geld. In dit geval kost het de leverancier geld. Uiteindelijk verrekent hij dat in zijn prijzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten